آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی  شهرستان فارسان

چهار راه برای رسیدن به آرامش:

1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ب.ظ

۰

راهکارهایی در ارزشیابی توصیفی

يكشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ب.ظ

 

برخی از ویژگی های معلمان موفق

علاقه و مهارت  - مطالعه منابع مختلف و داشتن دانش مورد نیاز- آگاهی از اهداف برنامه یا دوره ( پایه تحصیلی )  - شناخت دانش آموز -  استفاده از انواع روش های فعال تدریس – ارائه تکلیف متناسب با شرایط دانش آموز ( تکلیف به اندازه ) – در فرایند تدریس با دانش آموز همراه شدن و رفع نواقص موجود – ارائه بازخورد مناسب ( تأکید بر نکات مثبت و ارائه رهنمود لازم با ذکر تاریخ )

در ارزشیابی توصیفی جمع آوری اطلاعات مفید و ارزشمند نقش تعیین کننده ای در اظهار نظرها می تواند داشته باشد.

جمع آوری اطلاعات :

به منظور افزایش اعتماد و اطمینان به دقّت و صحت اطلاعات جمع آوری شده ، از روش ها و ابزارهای مختلف استفاده می شود تا اطلاعات جامعی در ارتباط با کمّ و کیف دستیابی به اهداف و مشکلات موجود جمع آوری شود که می توان به مشاهده، آزمون، پوشه کار، پروژه، خودسنجی، همسال سنجی اشاره نمود.

الف) مشاهده

1-     چک لیست  2- مقیاس درجه بندی 3- واقعه نگاری

چک لیست: فهرستی از ملاک ها که برای جمع آوری اطلاعات تهیه و به کار گرفته می شود.

مقیاس درجه بندی: که با آن کیفیت مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

مقیاس درجه بندی عددی : زمانی از این مقیاس استفاده می شود که ویژگی ها یا کیفیت های مورد ارزشیابی در طبقات محدودی باشند.

مقیاس درجه بندی نگاره ای توصیفی: در این مقیاس نقاط روی مقیاس توصیف می شوند. توصیف ها عبارت هایی هستند که به صورت رفتاری نشان می دهند. مثال کار خیلی خوب است و به هیچ نظارتی نیاز ندارد.

مقیاس درجه بندی مشاهده ای رفتار: فهرستی از رفتارها یا ویژگی های مهم که باید از راه درجه بندی ارزش یابی شوند، تهیه می شود و از مشاهده گر خواسته می شود تا رفتار یا رویداد مورد نظر را در مدتی معین و با درجه فراوانی آن تعیین کند.

مثال برای اثبات اظهارات خود شواهد و دلایل کافی ذکر می کند.

واقعه نگاری: از این روش برای اندازه گیری هدف های آموزشی  در حوزه های عاطفی و روانی – حرکتی استفاده می شود.

ب ) آزمون ها : کتبی ، شفاهی ، عملکردی

پوشه کار:: مجموعه ای هدف دار و منظم از کار و فعالیت دانش آموزان است که تلاش، کوشش، پیشرفت، رشد دستاوردها و موفقیت های آنان را نشان می دهد و آن ها را به یادگیرندگانی پویا و فعال تبدیل می کند. که در برابر یادگیری و پیشرفت خود مسئولند.

موادی که در پوشه ی کار نگهداری می شوند ، می تواند شامل موارد زیر باشد:

تکالیف انفرادی – برگه های آزمون – گزارش علمی یاد داشت کلاسی و غیر کلاسی – پروژه ی فردی یا گروهی – ثبت پرسش ها و اظهار نظرها – گزارش مصاحبه با دانش آموز – خلاصه فیلم، داستان، بازدید – خودآزمایی و مسائل – نمونه کارهای هنری – یاد داشت های معلم – دلایل حاکی از کاربرد آموخته ها در زندگی – چرک نویس یا کارهای ابتدایی تا موادی که حاصل کار را نشان دهد- تکالیف نوشتنی دانش آموز ، تمرینات ، املا ، و جمله نویسی- تشویق ها و ….

محتوای پوشه کار

 "چه موادی را باید در پوشه کار قرار داد؟" در پاسخ به این پرسش مهم باید گفت که یک راه و روش ساده برای تعیین مواد لازم برای قرار دادن در پوشه ی‌کار  وجود دارد و آن این است که به اهداف و نشانه های تحقق آن‌ها در هر ماده‌ی درسی مراجعه شود.

 محتوای پوشه کار باید مجموعه ای از نمونه کار های مرتبط ، به هم پیوسته و فرایندی دانش آموز را شامل گردد که  علاوه بر بازده عملکرد یادگیری و ... ،  نارسایی های یادگیری دانش آموز و نحوه ی رفع مشکلات و اصلاحات آنها را نیز نشان دهد .

منظور نهایی معلم از پوشه کار:

 این است که بتواند با یاری جستن از این شیوه تصویری واضح و چند بعدی از رشد مهارت ها ، توانایی ها و دانش و نگرش دانش آموزان ارائه نمایند .  

  

موادی که در پوشه ی کار نگهداری می شوند ، می تواند شامل موارد زیر باشد:                                                                                 

تکالیف انفرادی–  برگه های آزمون – گزارش علمی- یاد داشت کلاسی و غیر کلاسی– پروژه ی فردی یا گروهی – ثبت پرسش ها و اظهار نظرها – گزارش مصاحبه با دانش آموز – خلاصه فیلم، داستان، بازدید – خودآزمایی و مسائل – نمونه کارهای هنری – یاد داشت های معلم – دلایل حاکی از کاربرد آموخته ها در زندگی – چرک نویس یا کارهای ابتدایی تا موادی که حاصل کار را نشان دهد- تکالیف نوشتنی دانش آموز ، تمرینات ، املا ، و جمله نویسی- تشویق ها و ….                                                                

معیار برای ارزشیابی پوشه کار

دقت در کار – نظم و نظافت ظاهری – خلاقیت و نو آوری – کنجکاوی و پرسشگری – پشتکار و صبر و حوصله – شواهد حاکی از پیشرفت دانش آموز – کاربرد آموخته ها – تصحیح اشتباهات ، توانایی استفاده از ابزار – توانایی برقراری ارتباط ، توانایی حل مسئله – توانایی کار گروهی و ارزیابی بر اساس پوشه کار به معلم این امکان را می دهد  که هر زمان در قضاوت دچار شک و تردید شود، می تواند با مراجعه به پوشه در مورد قضاوتی که می کند اطمینان حاصل کند.

پروژه : امکان ارزشیابی توصیفی از فرایند و محصول یادگیری دانش آموزان را به خوبی فراهم می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۵
رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی