آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی  شهرستان فارسان

چهار راه برای رسیدن به آرامش:

1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۲۴ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

مدرسین محترم دوره ارزشیابی موضوعات تخصصی شما به شرح زیر می باشد خواهشمند است تا نیمه بهمن امادگی لازم را جهت حضور در کلاس ها داشته باشید
1.اقای بشارتی آیین نامه 2 ساعت
2. اقای ارشادی پوشه کار و دفتر کلاسی 2 ساعت
3. خانم مهدوی و بهرامی خواه .آزمون های عملکردی و مداد کاغذی و خود سنجی و همسال سنجی 6ساعت
4اقای هاشمی ثبت مشاهدات چک لیست
2 ساعت
5. اقای فدائی خانم نادری باز خورد و تکالیف یاد گیری 4 ساعت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۳ ، ۱۳:۲۵
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۳ ، ۱۶:۴۱
رحیمی

با توجه به لزوم اجرای صحیح و مطوب ارزشیابی توصیفی در دبستان و نیز بروز رسانی اطلاعات آموزگاران و کادر  آموزشگاهها ی ابتدایی برگزاری دوه ارزشیابی توصیفی به منظور ایجاد آگاهی بیشتر در اجرای مطلوب آن ضروری به نظر می رسد  بر این اساس دوره ی آموزشی در بهمن ماه 93 برگزار خواهد شد که تمامی آموزگاران و کارکنان آموزشگاهها مخاطبین این دوره خواهند بود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۳ ، ۱۳:۴۸
رحیمی

به نام خدا

مقدمه

تغییر رویکرد ارزش یابی از کمی به کیفی در دوره دبستانی یکی از اصلاحات چند جانبه و پیچیده در نظام آموزشی کشور بود و تحقق اهداف این جریان اصلاحی بدون اهتمام جدی معلمان و مدیران مدارس  که در صحنه عمل قرار دارند امکان پذیر نیست

بدون تردید یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود و اصلاح ساختار این جریان معلمان هستند و اگر معلمان به عنوان مجریان  برنامه دیده نشوندبسیاری از تحولات ساختاری اتفاق نخواهد افتاد

بنا بر این به نظر می رسد فراهم کردن شرایط لازم برای اجرای هر برنامه ضروری و از لوازم کار است .

در برنامه ارزشیابی توصیفی  نیز باید عوامل موثر بر اجرا را شناسایی و در مهیا نموده زمینه مناسب کوشید .

اما  چگونگی ، چیستی و چرایی برنامه ها و طرح ها نیز باید مشخص و معلوم باشد تا بتوان زمینه اجرا را بهتر فراهم نمود روشن است بدون درک چرایی و چیستی هر تغییر  ،عاملین ، در جریان تغییرات چاره ای جز پیروی نخواهند داشت و به ناچار مسیر پر پیچ و خم تغییر را بدون درک واقعی و هیچ گونه تامل و تدبری خواهند پیمود و دور از ذهن نخواهد بود اگر در پیمودن این راه دچار انحرافاتی هم بشوند

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۳ ، ۱۲:۴۸
رحیمی

 

مبانی علمی و نظری طرح درس سناریو

با بکار بردن این روش ها به رویکرد فرهنگی و تربیتی برنامه درس ریاضی اهمیت داده ایم و به باسازی مستمر تجربه از راه مهارت های اکتشافی پرداخته ایم و به ساختارشناسی دانش آموزان و سبک های شناختی آنها توجه کرده ایم دانش آموزان کلامی از جزء به کل می رسندودانش آموزان با سبک تصویری از کل به جزﺋیات خواهند رسید و دانش آموزان با سبک دست ورزی که ساختار گرا هستند با لمس ابزارها و بازسازی ذهنی ساختارها در ذهن خود مفاهیم را درک خواهند کرد .

با پیاده سازی این طرح درس پنج حس کودکان به کار گرفته می شود همچنین کودکان در این سن از راه دیدن نمایش فیلم و داستان بهتر از سایر روشها آموزش می بینند. گانیه در مورد تجزیه و تحلیل کار آموزشی که بابد به شکل سیستماتیک باید انجام پذیرد پیشنهاد کرد که این کاربه طرح وتهیه مواد آموزشی ومراحل آموزشی ومراحل تدریس کمک می کند. مفاهیمی که در این درسن برای دانش آموزان تدریس می گردد باید بصورت عینی باشدچون خردسالان بر تجارب عینی ومستقیم متکی هستند بعد از نمایش فیلم  لازم است کودکان فرصت لازم را جهت تمرین داشته باشند .

  «کتاب روشها و فنون تدریس تالیف دکترداریوش نوروزی دکتر احمد آقازاده دکتر کریم عزت خواه»

  چرا الگوی بدیعه پردازی را انتخاب نمودم ؟

کارل ماگان می گوید:« تصویرهای ذهنی که ما به کودکانمان می دهیم آینده را شکل می دهداین تصویرها به صورت پیش گویی های هستند که به تحقق در می آیند. » این شیوه تدریس باعث پرورش ظرفیت مشکل گشایی دانش آموزان و هدایت آنها به بیان خلاق و گسترش انگاره های جدید عقلی از طریق توجه به بعد عاطفی و غیر معقول می شود. در بدیعه پردازی به چیزی صورت چیز دیگر را می دهیم و آن را به شکل خلاق توصیف می کنیم واز بین تضادها و توصیف ها به یک توصیف خلاق می رسیم. «سهیلاحاجی اسحاق »

  روش تدریس مبتنی بر تفکر انتقادی این روش برای معنادار کردن رویدادها٬  مفاهیم  ٬اصول ٬اشیاء و... است. تفکرانتقادی اندیشیدن درباره شیوه فکر کردن خودمان است تابرای رسیدن به اهداف درهرموقعیتی به صورت موثر بیندیشیم. دانش آموزان با انجام فعالیت هنری ودیدن آنها ٬خود جهان وخالق جهان را بهتر می شناسندوحس زیبا شناختی خود راتوسعه می دهند حواس ٬  تفکر٬  تخیل و هوش آنها تقویت شده استعدادهای درونی وخلاقیتشان شکوفا می شود. قصه ونمایش بیشتر از هوش زبانی وحرکتی – جسمانی استفاده می کنند. ارتباط با طبیعت ومشاهده ی پدیده هایی که هنرمندانه درکنار هم قرارگرفته اند وجلوه های زیبایی این مجموعه ٬ انسان را به حدی از کمال می رساند که درعین مشاهده کثرت ٬به یگانگی حسن وجمال مطلق رهنمون می شود.   یکی ازاهداف آموزش وپرورش ایران تربیت انسان موحد است. (شورای عالی آموزش پرورش 1379 )   قصه گویی در هنر به عنوان یک فرابرنامه ی درسی توان آن را دارد که محور ساماندهی  آموزش دردوره ابتدایی باشد .

 « راهنمای روشهای نوین تدریس از محرم آقازاده » 

الگوی تداعی

ادوین آرگاتری استاد روانشناسی دانشگاه واشنگتن از جمله محققانی است که در زمینه یادگیری مجاورتی به پژوهش وتحقیق پرداخته است اودرتحقیقات خود اشاره به پیوندی دارد که بین دو رویداد در اثر مجاورت صورت می گیرد واین اساس ترین شکل یادگیری است. وهرپاسخ می تواند برای پاسخ  بعدی محرک لازم را تدارک ببیند ودانش آموز با فرمان معلم به انجام فعالیت می پردازد.«حسن امیرتیموری از کتاب الگوهای تدریس وکاربرد آنها در آموزش» 

  روش الگوی نمایشی

فراگیر در صحنه یادگیری حضور فعال دارد و با شنیدن ٬گفتن ٬ و دستکاری وارد فعالیت درامریادگیری می شوند برونر در کاربرد نظریه یادگیری می گوید :یادگیرنده راباید باﻣﺴﺋله روبه رو کرد تا اجزاء ارتباطی ﻣﺴﺋله را با هوشیاری ارتباط دهد وبه اصل وقاعده ویا حل ﻣﺴﺋله برسد. برونر به انگیزه  درونی  یادگیرنده  اهمیت  یشتری می دهد  به عقیده  او یادگیری  باید  موجبات رضایت   خاطریادگیرنده را فراهم نماید.

  الگوی پیش سازماندهنده بر اساس نظریه یادگیری معنی کلامی meaningful verbal learning تدوین شده است.

آزوبل  دراین نظریه معتقد بود  نیاز نیست معلم در دانش آموزان ایجاد علاقه نماید بلکه خود یادگیری باعث علاقه مندی به ادامه یادگیری خواهد شد. ساﺋق شناختی یک انگیزه درونی دریادگیرنده است یادگیری باعث به وجود آمدن ساﺋق شناختی می شود وساﺋق شناختی به نوبه خود باعث افزایش یادگیری وپیشرفت آن می گردد این دو باهم رابطه علت و معلولی دارند .

  الگوی تشریک مساعی دریادگیری ( یادگیری در گروه های دونفری وبیش تر )

اگر کوشش فردی در گروه هماهنگ باشد حاصل عمل گروه مطلوب خواهد بود . جان دیویی می گوید: مردم سالاری  مدل اصلی یادگیری اجتماعی وآموزشگاهی است هربرت ثلن این نظریه را عمل کرده  وگسترش داده است تحقیقات شلو مو شاران نیز این الگوی بسیار پر قدرت ٬ پیچیده وگسترده را تایید می کند.  معلم به دانش آموزان کمک می کند تااطلاعات لازم رابه دست آورند وآنها راسازمان دهند ودرنتیجه یاد بگیرند این الگو در هر سنی برای یادگیرندگان مفیدومناسب است.

       پرسش وپاسخ که به روش سقراطی نیز مشهور است  چون او در زمان خود به بحث وگفتگو بامردم می پرداخت وباپرسیدن سوالاتی به آنها بوی حقیقت را می نمایاند درکاربرد صحیح این روش دانش آموز اعتماد به نفس پیدامی کند وراه صحیح تفکر واندیشه را یاد می گیرد وبرای پرسش وپاسخ خودراآماده می سازد دراین روش اگربهدانش آموز فرصت فکر ویادداشت کردن داده شود ومعلم تنها کسی نباشد که جواب های صحیح وغلط را معین می کند می در تدریس بعضی ازدروس استفاده کردوباطرح سوالات مناسب دردانش آموزان ایجادانگیزه کرد وآنهارابه تفکر استدلالی مجهز کرد وبه مرور زمان ورزیده شوند وبااندیشه ی استقرایی به نتایج علمی برسند.

   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۳ ، ۰۶:۱۸
رحیمی

دانلود کنید
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۳ ، ۰۵:۴۰
رحیمی

تدریس حروف الفبا (نشانه های 4 شکلی)                                                       

برای تدریس نشا نه های 4 شکلی ،  می توان از شیوه هایی استفاده کرد که بچه ها خود به اسم هر نشانه ، پی ببرند.  روش و شیوه های معرفی شده ی نشانه ها تا حدودی شبیه به هم می باشند ،فقط موارد استثنا مثل تشدید ، "خوا "روش های منحصر به فردی دارند. در نظر بگیرید تدریس نشانه ای مثل : " اِ  ، ِ ، ه و  ﻪ " که به ترتیب  ،اسمشان  اِ اول ،   ِ غیر اول ، ه آخر تنها و ﻪ آخر چسبان ،می باشد . دقت شود که هم شکل بودن دو صدای آخر اِ با صدای" ﻫ  " توجه بیشتری را به خود معطوف می دارد ، که به کار بردن مثال های بیشتری را می طلبد . تکرار و تمرین باعث تثبیت یادگیری در این زمینه نیز خواهد بود . استفاده از املاهای خلاق ( خالی گذاشتن جای کلمه ی مورد نظر در یک جمله یا یک متن) هم تمرینی مؤثر در این زمینه است .  مثلاً این جمله  :

مادر اَمین و .......... (آزاده )  به بازار رفت  . او یک پاکت .........(نامه ) و یک تمبر خرید . در ....... (راه ) بازگشت به خانه گل های زیبایی دید و گفت : ..........! (به به ) چه گل های زیبایی !

برای تدریس نشانه هایی مانند این سعی شود حتما ًاز پازل و یا عکس های مختلف در این رابطه استفاده شود  .بعد از گروه بندی ،اجازه دهید دانش آموزان در مورد عکس ها با هم مشورت کنند و بعد گفته های خود را برای دیگر گروه ها بیان کنند. به کلمات کلیدی اشاره کرده و آن ها را راهنمایی کنید تا نشانه ی مورد نظر را به خوبی ادا کنند و آن را در کلمه بیابند . راهنمایی شما به طرف نشانه ی مورد نظر که در کجای کلمه قرار گرفته ، زمینه ای خواهد بود تا اسم هر نشانه را بتوانند بیان کنند . روشی که روش کاوشگری نام دارد و معمولا در تدریس های ریاضی به کار می رود به ما می آموزد که بعضی مفاهیم باید مستقیماً به دانش آموز ارائه نشود و با فراهم آوردن شرایط مناسبی ،دانش آموزان را برای کشف مفاهیم مورد نظر آماده کرد. یکی از پیشتازان این روش " جرج پولیا  " ریاضیدان لهستانی می باشد.

او معتقد است آن چه را که دانش آموز به وسیله ی خود کشف می کند ،هرگز از یاد نمی برد .به عبارت ساده تر از نظر او بهترین روش ،یادگیری کشف مفاهیم توسط فراگیرنده است . چون در این روش معلم،راهنما و دانش آموز جوینده است ؛ لذا مورد توجه و علاقه ی دانش آموز قرار می گیرد.البته چون برای کشف یک مفهوم به وقت زیادی احتیاج است ،لذا ارائه ی این روش نسبت به روش های دیگر وقت گیر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۳ ، ۰۵:۳۴
رحیمی

دانلود کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۳ ، ۰۵:۲۷
رحیمی

 


از آن جا که هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر ، به یک الگو نیازمند است ، آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد عظیم و اثر گذار در جامعه از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف ، تسهیل ، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود . بدین منظور برنامه ی (( تعالی مدیریت مدرسه )) با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشور طراحی و تولید گردید . که دبیرستان هیأت امنایی طالب آملی نیز در سال تحصیلی جدید به مدارس مجری این طرح پیوست .
مدل تعالی ، نوعی ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه به معیار های اصلی مدیریت کیفیت جامع و سیستم خود ارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را فراهم می سازد .
برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش و پرورش را به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل ، پاسخ گویی بیشتر و توجه به نیاز های جامعه سوق خواهد داد . اجرای دقیق خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی بر اساس تعاریف و شاخص های تعیین شده ، به مدیریت مدرسه فرصت می دهد با بهره گیری از یک سیستم هوشمند و کار آمد شناسایی و به کارگیری مطلوب منابع و ظرفیت های موجود ، بهبود مستمر و تعالی فرآیند آموزشی تربیتی مدرسه را ممکن سازد. بدین ترتیب تمامی فرآیندهای مدیریت در مسیر تحول قرار گرفته و تفکر بهبود مستمر به عنوان یک اصل و ارزش در مدارس نهادینه می شود .

تعریف برنامه 

برنامه تعالی مدیریت مدرسه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش ، مدرسه محور ، مشارکت جو و کیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فرآهم آورد تا کلیه ی عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود ، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه ی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه ی راه یا برنامه ی عملیاتی و هدف های قصد شده بسنجد
هم چنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت ، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی ، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکار های بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش و بهره وری را ممکن سازد .

ضرورت اجرای طرح در مدارس 

سیمای مدرسه در افق چشم انداز 1404 در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ویژگی های مترقی آن ، سیاست ها و اولویت های ابلاغی وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر فانی مبنی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و بهبود مدیریت آموزشگاهی هم چنین ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه و شکل گیری انتظارات جدید والدین نسبت به ماهیت و کارکردهای مدرسه ، ما را از برنامه ریزی برای استقرار مدیریت برنامه محور ، کیفیت مدار و تعالی بخش که در شکل گیری و هویت بخشی به مدارس نقش اساسی ایفا می کند ، ناگزیر می سازد . برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای پاسخ گویی به این نیاز و ضرورت طراحی شده است

اهداف 

1 – زمینه سازی برای دست یابی به استاندارد های آموزشی و مدیریتی در مدارس
2 – زمینه سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس
3 – حرکت به سوی نهادینه سازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی 
4 – ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه ی فرهنگ کارگروهی در مدرسه
5 - ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت در مدرسه
6 – افزایش انگیزه ی مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد
7 - توسعه و تقویت مشارکت کارکنان ، دانش آموزان و اولیا در امر راهبری و مدیرت مدرسه

محور ها و ملاک ها و شاخص های برنامه تعالی مدیریت مدرسه

در تعیین مجموعه ی ملاک ها و شاخص ها برنامه تعالی مدیریت مدرسه و اهداف آن در مدارس مجری برنامه ، سعی شده است ضمن توجه به کارکرد ها و مآموریت های مدرسه ، 10 محور کلیدی شامل
1 - تدوین برنامه عمل
2 - توسعه ی توانمندی ها و مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه 
3 – توسعه ی مشارکت اولیا و نهاد های اجتماعی در امور مدرسه 
4 - استقرار نظام یاد دهی و یادگیری
5 – توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه 
6 - سلامت – تربیت بدنی – پیشگیری و ایمنی
7 – فعالیت های مکمل – فوق برنامه و پرورشی
8 - برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی
9 – مدیریت امور اجرایی و اداری
10 - خلاقیت و نو آوری
مورد تأکید و توجه قرار گیرد . که هر کدام از این اهداف ، در برنامه تعالی مدیریت مدرسه خود به راهبرد های مختلفی تقسیم می گردد ، لذا مدیریت در مدارس تعالی می بایست این اهداف را مد نظر داشته باشد و نیز ارزیابی ها چه در اول کار و چه بعد از انجام کار به صورت خود ارزیابی در ابتدا و با شاخص های ارزیابی در پایان کار از روند اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه بهره بگیرد .

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۳ ، ۱۸:۴۰
رحیمی

برای ورود به بازی روی شکل کلیک کن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۳ ، ۲۰:۳۶
رحیمی

برای ورود به بازی  روی مداد کلیک کنید

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۳ ، ۲۰:۳۲
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۳ ، ۰۵:۳۹
رحیمی