آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی  شهرستان فارسان

چهار راه برای رسیدن به آرامش:

1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۲۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

آموزش گام به گام پاورپوینت (قسمت دوم)

 با گام دوم از این سری آموزش ها با عنوان ایجاد یک ارایه جدید در پاورپوینت در خدمت شما عزیزان خواهم بود. با ما همراه باشید.

۱- انواع نمایش های اسلاید (Slide Views)
شاید شما نیز دیده باشید که نمایش اسلاید ها در همایش های علمی، یادداشتها ، ارایه های دانشجویی و … متفاوت هستند.

برای انتخاب نوع نمایش اسلاید از سربرگ View به کادر گروه Presentation View مراجعه نمایید.

گزینه های نمایش اسلاید در این کادر گروه به این صورت میباشند:
Normal (نمای معمولی اسلاید) :
نمای معمولی نمایی است که برای کار کردن بر روی تک تک اسلایدها بسیار مناسب میباشد. در این نما پنجره انتخاب اسلاید وجود دارد (Slide/Outline) که کار کردن با اسلاید ها و ویرایش آنها راساده کرده است و همچنین این نما دارای پنجره یادداشت نیز هست.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۴
آموزش ابتدایی

همکاران محترم جهت تولید محتوای الکترونیکی ابتدا نیازبه یادگیری چند نرم افزار  از جمله نرم افزار پاورپوینت ، فتوشاپ، ساخت بازی (تما یا نگارا ) ویدئو ادیتور و......دارید که در ابتدا به آموزش نرم افزار پاورپوینت می پردازیم 

 

 

۱- دکمه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Button)
دکمه ایست که در گوشه چپ وبالای این برنامه قرار گرفته است و شامل گزینه های متعددی می باشد که به شما امکان ایجاد یک ارایه جدید (New) ، باز کردن سند های  موجود (Open) ، ذخیره (Save) و ذخیره به عنوان (Save as) ، چاپ (Print) ، ارسال (Send) ، انتشار (Publish) و بستن (Close) را میدهد.

 

 

۲- نوار ابزار اصلی یا ریبون (Ribbon)

 

 

نواری است که در بالای برنامه قرار گرفته و شامل هفت سربرگ اصلی  خانه (Home) ، وارد کردن (Insert) ، طراحی (Design) ، انیمیشن (Animated) ، نمایش اسلاید (Slide Show) ، بررسی (Reviw)، و نمایش (View) می باشد. هر کدام از این سربرگ ها شامل گزینه های دیگری هستند که به ایجاد یک سند جدید، ویرایش و گسترش آن و… به ما کمک میکنند. در ادامه با قابلیت های نوار ابزار اصلی یا ریبون بیشتر آشنا خواهید شد.

 

با کلیک بر روی هر کدام از این سربرگ ها، ویژگی های معمول برنامه نمایش داده میشوند که هرسربرگ مجموعه ای از ویژگیها و ابزارهای طراحی شده برای انجام توابع مختلفی هستند که شما در حال نوشتار و یا ویرایش سند ورد خود استفاده می کنید.

 

تعریف کادر گروه : گزینه های مرتبط در هر سربرگ در کادری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که از این پس این کادر را کادر گروه مینامیم.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۱۰
آموزش ابتدایی

حلول ماه مبارک رمضان بر شما همکاران عزیز خجسته باد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۲۸
آموزش ابتدایی
این احساس مانند سایر عواطف با تغییرات فیزیولوژیک همراه است؛ بدین‌گونه که وقتی انسان عصبانی می‌شود، ضربان قلب و فشارخون او بالا می‌رود و سطح هورمون‌هایی مثل آدرنالین افزایش می‌یابد. این احساس در عین طبیعی‌بودن، زمانی‌که از کنترل خارج شود، چهره‌ای مخرب به خود می‌گیرد و برای انسان دردسرساز می‌شود. به بیانی دیگر هنگامی‌که خشم با پرخاشگری همراه شود، مشکلاتی را در پی خواهد داشت که هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان زیان‌آور است.


پرخاشگری و خشونت نه‌تنها در بزرگسال‌ها، بلکه در کودکان هم تبدیل به معضلی شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.کمتر مادری را پیدا می‌کنیم که این موضوع، مسئله فرزندش نباشد. این امر نشان می‌دهد که پرخاشگری در کودکان در حال افزایش است. ورودی‌های اطلاعات همچون اینترنت، بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌ها یا موزیک‌هایی با مضامین خشن و….. مواردی هستندکه زندگی ما را فراگرفته‌اند و به کودکان ما آسیب می‌رسانند. فرزندان ما در معرض این منابع، به طور ناخودآگاه یاد می‌گیرند که خشونت و پرخاشگری تنها شیوه‌ای است که به واسطه آن می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.
ازاین‌رو لازم است مهارت‌هایی را برای کنترل این هیجان آموخت و از طریق به‌کاربردن شیوه‌هایی ساده و عملی، تمرین کرد تا به واسطه آن‌ها به کودکان‌مان بیاموزیم که راه‌های مثبت و مناسب‌تری برای ابراز احساساتشان وجود دارد که با به‌کاربستن آن‌ها می‌توان زندگی سالم‌تر و آرام‌تری داشت. البته همه می‌دانیم که ما به‌عنوان بزرگسال‌هایی در نقش پدر یا مادر، نخست باید خود مهارت‌های کنترل خشم را بیاموزیم و اجرا کنیم و سپس به کودکانمان یاد دهیم. موثرترین و عملی‌ترین راه برای این‌که به کودک یاد دهیم چگونه با احساس عصبانیت خود رفتار کند، رفتار ما والدین است که بهترین الگو در مقابل دیدگانش هستیم. همان‌طور که می‌دانیم بچه‌ها با دیدن می‌آموزند نه با شنیدن. 

بیایید از مثال‌های روزمره زندگی استفاده کنیم. فرض کنید پدری در کنار فرزندش مشغول انجام کارهایش است. ناگهان تلفن او زنگ می‌خورد و خبری ناخوشایند به او می‌دهند که او را خشمگین می‌کند. کودک در حال نگاه‌کردن است و حالات و رفتار پدرش را زیر نظر دارد. دراین‌حال، پدر

هنگامی‌که کودک پرخاشگری می‌کند، می‌توانیم با کاربرد این واژه‌ها او را در شناخت احساساتش یاری کنیم. مثلاً به او بگوییم: به نظر می‌رسد تو خسته‌ای، یا فکر می‌کنم ناراحتی، یا چه چیزی تو را کلافه کرده، و…. کم‌کم کودک هم به احساسات خود شناخت پیدا می‌کند و هم کاربرد واژه‌ها را یاد می‌گیرد و می‌تواند حس خود را به درستی در قالب کلمات بر زبان بیاورد

اگر هوشیار باشد به این‌که فرزندش نظاره‌گر اوست و تمام رفتارهایش را ضبط می‌کند، از این فرصت استفاده می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد؛ بدین‌صورت که به فرزندش با لحنی آرام بگوید در حال حاضر من به دلیل مشکلی که در کارم پیش‌آمده عصبانی هستم و به همین سبب برای این‌که آرام شوم تا بتوانم راه‌حل مناسبی پیدا کنم، نیاز دارم تا کمی پیاده‌روی کنم و بر احساس عصبانیتم مسلط شوم. نحوه عکس‌العمل ما در چنین موقعیت‌های روزمره زندگی، بهترین راه برای آموزش کنترل خشم به کودکان است؛ چراکه کودکان لحظه‌به‌لحظه در حال کپی‌برداری از رفتار والدین هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۲۵
آموزش ابتدایی
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۴۴
آموزش ابتدایی

بازی ریاضی، برای کودکان


از حدود دو سالگی کودک شما از نظر رشدی آماده ی فهمیدن ارتباط یک به یک، بین اعداد و اشیا است. و برای مثال، می داند که دو بیشتر از یک است. برای کمک کردن به کودک خود در فهم درست از مفاهیم اولیه ریاضی می توانید از این راه ها استفاده کنید:

 

۱) با هم بشمارید

شمردن انگشتان دست و پا از یک تا ده . به ویژه هنگامی مفرح است که با شعرهای کودکانه همراه شود. مثل: یک و دو و سه، زنگ مدرسه...

 

۲) اشیا را طبقه بندی کنید

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۲۸
آموزش ابتدایی


          یکی از مسائلی که دانش آموزان و معلمان هر سال با آن مواجهند چالش فراموش کردن آموخته ها در ایام تعطیلات تابستان است. وقتی سال تحصیلی تمام می شود برای بسیاری از دانش آموزان، اوغات فراغت و سفر و تفریح فرا می رسد، برای برخی دیگر کار در کنار اعضای خانواده در مزارع و کارگاه ها و برای برخی دیگر تابستان، ایام کلاسهای فوق برنامه است. اما فارغ از اینکه کودکان ما تابستان خود را چگونه می گذرانند یک مسئله دست نخورده باقی می ماند و آن این است که وقتی سال تحصیلی دوباره شروع می شود، دانش آموزان اگر نه تمام اما بیشتر مباحثی را که در سال گذشته خوانده و تمرین کرده بودند را به فراموشی سپرده اند و دست کم چند هفته آغاز سال باید صرف یادآوری آموخته های سال قبل شود.

 

درس ریاضی هم از این قاعده مستثنی نیست و مسائل و مهارت های ریاضی که در اثر مرور و تمرین زیاد در سال تحصیلی آموخته شده اند، در تابستان به فراموشی سپرده می شوند اما آیا راهی برای فعال نگه داشتن دانش و مهارت های ریاضی در تابستان وجود دارد؟ در این مقاله چند راه برای درگیر نگه داشتن ذهن دانش آموزان با مباحث ریاضی پیشنهاد می شود:

 

- ریاضی را وارد زندگی روزمره کنید. وارد کردن ریاضی به زندگی روزمره دانش آموزان مستلزم همراهی و همکاری کامل والدین است. والدین هشیار و علاقمند می توانند مسائل زندگی روزانه را تبدیل به مسائل ریاضی کنند و قدرت تفکر و استدلال کودکانشان را تقویت نمایند. برای مثال کودکان کم سن و سال می توانند روزانه مفاهیم اصلی هندسه از قبیل اشکال و احجام، کوچکتر و بزرگتر و غیره را با اسباب بازی ها و وسایل خانه تمرین کنند. همین طور تمرین شمردن و بازی با اعداد می تواند یک تفریح روزانه باشد. برای کودکان بزرگتر مثلا برگزاری یک جشن تولد و تقسیم کردن کیک و شیرینی ها بین مهمان ها، می تواند تبدیل به تمرینی برای تقسیم مساوی و آموزش کسر باشد. خرید کردن نیز می تواند یک کلاس ریاضی باشد اگر شما کودکان را با موضوع محاسبه قیمت محصولات خریداری شده و ارزش اسکناسی که باید برای آن بپردازید آشنا سازید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۲۵
آموزش ابتدایی

چه کنیم تا بچه ها بهتر درس بخوانند


چه کنیم تا بچه ها بهتر درس بخوانند

 

اگر نگوییم همیشه باید گفت در طول سال تحصیلی و حتی مدتی قبل از آغاز سال تحصیلی آنچه ذهن خانواده ها و به نوعی معلمان را به خود مشغول می کند ، این است که چه کنیم تا بچه ها بهتر درس بخوانند.

 

این جستجو و تلاش گاه به شکل اجبار و زور جلوه گر می شود ، یعنی بزرگ ترها و والدین سعی می کنند با فشار و زور و سخت گیری کاری کنند که بچه ها بهتر درس بخوانند.گاه نیز به بررسی دقیق و مطالعه ی انگیزه های درس خواندن می پردازند و می کوشند با کمک های درست برای تقویت انگیزه ی بچه ها، آن ها را به درس خواندن تشویق کنند.

 

برای اینکه والدین و معلمان بتوانند نقش موثری داشته باشند نیاز به آگاهی ها و مهارت هایی دارند. برخی از سوال هایی که خانواده ها با آن رو به رو هستند از این قرار است:

 

▪ این آگاهی ها و مهارت ها چه هستند و آن ها را چگونه و از چه منابعی می توانند کسب کنند ؟

 

▪ برای آماده کردن فرزند برای ورود به دبستان و کمک به او در طول سال تحصیلی چه کارهایی و توسط چه کسانی باید انجام شود ؟

 

▪ نقش خانواده در این میان چیست ؟

 

▪ خانواده به چه آگاهی هایی نیازمند است تا بتواند به فرزند کلاس اول خود یاری دهد ؟

 

▪ توجه به چه نکته هایی می تواند انرژی و حوصله ی کودک را برای تطبیق بیشتر با مدرسه افزایش دهد ؟

 

 آیا ترس ها و نگرانی های مربوط به ورود به دبستان و روزهای اول دبستان ، چه برای کودک چه برای والدین ، طبیعی است ؟

 

 برخورد خانواده با تکلیف شب ، امتحانات ، کارنامه و سایر مسایل تحصیلی کودکان و نوجوانان چگونه باید باشد؟

و ....

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۱۲
آموزش ابتدایی

برای دانلود کتب ابتدایی از این قسمت وارد شوید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۴
رحیمی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۶
رحیمی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۴۱
آموزش ابتدایی

قانون بخش پذیری  بر 1 :  همه ی اعداد بر یک بخش پذیر هستند.


قانون بخش پذیری  بر 2 :عددی بر 2 بخش پذیر است که رقم یکانش 0 یا زوج باشد مثال- 20 ، 42 ، 68 ، 

10100 بر2 بخشپذیرند.

قانونبخش پذیری بر 3 :عددی بر 3 بخش پذیر است که مجموع رقم های آن بر 3 بخش پذیر باشد.مثال- مجموع رقم های عدد 7۵12 برابر 1۵ است و 1۵ بر 3 بخش پذیر می باشد، بنابراین عدد7۵12 بر 3 بخش پذیر است.

قانون بخش پذیری  بر 4 :عددی بر4 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه ی 2 برابر رقم دهگان آن بر 4 بخش پذیر باشد.مثال- عدد 1۵68 بر 4 بخش پذیر است. زیرا 20 = 8 + (6 × 2) و 20 بر 4 بخش پذیر می باشد.

قانونبخش پذیری بر 5 :  عددی بر۵بخش پذیر است که رقم یکانش صفر یا ۵ باشد..مثال: اعداد ۶۵،  240 و 800  بر۵ بخش پذیر هستند.

قانون بخش پذیری  بر 6 : عددی بر 6 بخش پذیر است که هم بر2 وهم بر 3 بخش پذیر باشد. ( 3 × 2 = 6) مثال: عدد 132 هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیراست. پس بر6 نیز بخش پذیر است.

قانون بخش پذیری  بر 7 :روش زیر را آنقدر تکرار می کنیم تا به یک عدد کم و آسان برسیم و مشخص شود که آن عدد بر 7 بخشپذیر است یانه؟

مراحل :1.عددی را(مثل 5194) انتخاب می کنیم.

2.یکان آن عدد(5194) را حذف می کنیم.(یعنی رقم 4 را  از عدد 5194 حذف می کنیم) ودر نتیجه عددی جدید( 519) به دست می آید.

4.حالا دو برابر یکان حذف شده را از عدد جدید که یک رقم از عدد اصلی کمتردارد کم می کنیم درواقع یکان حذف شده 4 است و دو برابر آن میشود 8 یعنی: 511= 8 - 519

  8 = 2 × 4   مراحل بالا را آنقدر تکرارمیکنیم تا به نتیجه می رسیم.

.به ادامه‌ی مثال بالا توجه کنید : دوباره یکان عدد 511 را (که 1 است)حذف میکنیم و2برابرش را(که می شود2) ازعدد جدید (51) کم می کنیم.      49 = 2  51

می بینیم که تشخیص بخشپذیر بودن  یا بخشپذیر نبودن عدد جدید(49) بر7 ساده شد.

آخرین عدد به دست آمده49 است ؛ ومی دانیم که 49 بر7 بخشپذیر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۰
آموزش ابتدایی

جملات زیبا برای موفقیت

 

اکثر دانه ها هرگز رشد نمی کنند پس اگر واقعا می خواهید چیزی اتفاق بیفته بهتره بیش از یکبار تلاش کنید  .


سنگی که طاقت ضربه های تیشه رو نداره تندیس زیبا نخواهد شد . *


 شرط درآمد کار است نه دانستن کار پس برو کار کن نترس نگو کاری بلد نیستم . *


خدا زمین رو مدور آفرید تا به انسان بگه همون لحظه ای که فکر می کنی به آخر دنیا رسیده ای درست در نقطه آغاز هستی  . *


 برای داشتن چیزی که تا به حال نداشته اید باید کسی باشید که تا به حال نبوده اید  . *


همیشه امید داشته باش چون همیشه فردایی هست . *



 نگرانی هرگز از غصه فردا کم نمی کندبلکه فقط شادی امروز رااز بین می برد

 

 بسان رود که در شیب صخره سر به سنگ میزند رونده باش امید هیچ معجزه ای ز مرده نیست ، زنده باش. *

 

 وقتی توبیخ را با تمجید پایان می دهید ، افراد درباره رفتار و عملکرد خود فکر می کنند ، نه رفتار و عملکرد شما "

اگر همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید، همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه می گرفتید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۵۵
آموزش ابتدایی

امتحانات پایان ترم در هر مقطع و دوره‌ای که باشد همواره مهمترین بخش تحصیلات هر فرد است، بنابراین قطعا و به طور طبیعی می‌‌تواند بستر بروز استرس و هیجانات خارج از کنترل باشد.

به گفته رئیس اداره مشاوره تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان قم، با وجود نظرات مثبت و منفی پیرامون برگزاری امتحان بین کارشناسان آموزشی در حال حاضر امتحان جزئی از فرایند تعلیم و تربیت است، لذا باید نکاتی را دانش آموزان مد نظر قرار دهند تا بتوانند در آزمون ها که مبنای ارتقا به سطوح بالاتر است نتیجه بهتری بگیردند.

مراقبت‌های سه گانه روانی، محیطی و جسمانی دانش آموزان

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۴۷
آموزش ابتدایی
هنگامی که فرد نسبت به کارآمدی، عملکرد، توانایی و استعداد خود در شرایط امتحان و یا در موقعیت هایی که در آن ها مورد ارزشیابی قرار می گیرد، دچار نگرانی، تشویش و تردید شود می توان از اضطراب امتحان سخن گفت. برخی از دانش آموزان در هنگام امتحان به ویژه امتحانات سرنوشت ساز ( مثلاً امتحانات پایان ترم، امتحانات نهایی یا کنکور ) دچار تشویش شدید می شوند. ضربان قلبشان تند می زند، دست هایشان می لرزد، عرق می کنند و احساس می کنند که ذهن شان خالی شده است. وقتی که سوالات امتحان را می خوانند احساس می کنند گیج شده اند و منظور سؤال را متوجه نمی شوند و فکر می کنند همه ی آن چیزهایی را که خوانده بودند فراموش کرده اند. در نهایت بعد از این که فشار زیادی را به ذهن خود می آورند یا سؤال را بدون پاسخ رها می کنند و یا پاسخ بی ربط و نادرستی می نویسند. در اینجا آن ها به اهمیت امتحان و عدم موفقیت خود می اندیشند و این اندیشه، اضطراب انان را بیشتر می کند و عملکردشان را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.

تعریف اضطراب

اضطراب، نوعی احساس تعمیم یافته بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی مانند تپش قلب، تعریق، سردرد، بی قراری، تکّرر ادرار و... همراه می باشد.

نکاتی درباره ی اضطراب امتحان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۵۱
آموزش ابتدایی

اختلال نافرمانی مقابله ای
Oppositional Defaint Disorder

-
اگر در یک کلینیک روان شناسی کودک و نوجوان مشغول به کار باشید، می بینید والدین مراجعه کننده معمولا صحبتشان را این گونه آغاز می کنند: «کودکان این دوره و زمانه بد شده اند! تحمل نوجوانان امروزی صبر ایوب می خواهد! آن زمان که ما بچه بودیم...» و در میان این والدین، افراد مستاصلی را می یابید که خسته از مجادله و جر و بحث های بی پایان با کودک یا نوجوان، به دنبال راه حلی برای کنترل اوضاع نابسامان ارتباطی خود و فرزندانشان هستند.
فرزندانی که با کوچک ترین تلنگری از کوره در می روند، جر و بحث می کنند، از اصول یا درخواست های بزرگ ترها نافرمانی می کنند و از همه بدتر برای خطاها و اشتباه های خود، دیگران را سرزنش می کنند و گفت و گو را با ناسزا خاتمه می دهند. واقعیت این است که دفاع از امیال خود و مقابله با خواسته دیگران برای رشد طبیعی اهمیت اساسی دارد و همین رفتار مقابله ای در دو برهه از رشد؛ بین سنین 18 تا 24 ماهگی و دیگری ابتدای نوجوانی، برای برقراری خودمختاری و ایجاد هویت ضروری است و بیانگر تلاش وی برای کسب استقلال است.

اما در صورتی که شدت این رفتارها بیش از حد باشد و باعث نارضایتی دائمی بزرگ ترها و تخریب عملکرد کودک شود، اختلال O.D.D محسوب می شود. از والدین انتظار می رود که به جای انکار مشکل و سرپوش گذاشتن بر آن، در همان دوران کودکی این اختلال را از یک لجبازی ساده و طبیعی افتراق دهند تا از تبدیل شدن آن به مشکلات پیچیده تر و بروز حوادث غیرقابل جبران مانند اعتیاد و... جلوگیری شود.

ODD وضعیتی است که در آن کودک الگوهای مداومی از رفتارهای غیر مشارکتی ، بی اعتنایی ، خصومت آمیز و آزار دهنده نسبت به افراد صاحب قدرت نشان می دهند. رفتار کودک اغلب فعالیت های طبیعی روزمره اش، از جمله فعالیت هایش درون خانواده و مدرسه را ، مختل می کند.
-

اختلال O.D.D چیست و در چه مواقعی باید به این اختلال شک کنیم؟
O.D.D  به معنای اختلال دفاعی مقابله ای است و والدین کودک یا نوجوانی که اغلب خشمگین و تحریک پذیر است، برای هرچیزی جر و بحث راه می اندازد، رفتار کینه توزانه و انتقام جویانه دارد، بیش از حد زودرنج و حساس است، فعالانه و عمدا از انجام درخواست های والدین سر باز می زند، باعث ناراحتی آنها می شود، در اشتباه ها و مشکلات خود دیگران را مقصر می داند و آنها را سرزنش می کند، باید به این اختلال شک کنند زیرا این رفتارهای مقابله جویانه معمولا در برابر افراد بزرگسالی رخ می دهد که کودک یا نوجوان با آنها آشناست؛ مانند والدین و در مواردی نیز معلمان و اولیای مدرسه.

گاهی هم این رفتارها فقط با والدین دیده می شود و در سایر موقعیت ها رفتار کودک یا نوجوان کاملا موجه است، بنابراین ممکن است این کودکان در هنگام معاینه بالینی نشانه های اندکی بروز دهند یا اصلا علامتی نشان ندهند پس دقت والدین و آگاهی آنها در تشخیص اهمیت بالایی دارد.
-
-
علایم اختلال بی اعتنایی- نافرمانی چیستند؟ 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۸
آموزش ابتدایی

   

دکتر محمدعلی سپهوند در گفت‎وگو با ایسنا، افزود: رایج‎ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش‎فعالی و نقص توجه دارویی به نام "متیل فنیدیت" با نام تجاری ریتالین است که این دارو به شکل قرص در بازار دارویی موجود است.

وی با بیان اینکه مدت اثر این دارو چهار تا شش ساعت است، اظهار کرد: با این تفاسیر این دارو یک یا دو بار در روز مصرف می‎شود و پاسخ کودکان به این دارو متفاوت است. سپهوند یادآور شد: آنچه به اثبات رسیده این است که استفاده از داروهای محرکی همچون ریتالین موجب کاهش بیش‎فعالی، افزایش توجه و تمرکز، کاهش تکانشگری، کاهش رفتارهای منفی، بهبود تعامل اجتماعی و... می‎شود.

وی اضافه کرد: این دارو باید تحت نظر پزشک برای فرد تجویز شود چراکه مصرف خودسرانه آن عوارضی را خواهد داشت. 

او با بیان اینکه دانشجویان در شب‎های امتحان به دلیل شدت استرس و نگرانی دچار بی‎خوابی می‎شوند، اضافه کرد: برخی از دانشجویان دست به کارهای مصنوعی برای داشتن تمرکز و توجه بیشتر می‎کنند که یکی از این کارها استفاده از قرص ریتالین است. معمولا استفاده از این قرص در یک دو شب تاثیر چندانی ندارد اما دارو باید با تجویز پزشک مصرف شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: بی‎اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، بی‎خوابی، کج‎خلقی، بی‎قراری و... از عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص ریتالین است.
منبع http://www.migna.ir/vdcjovet.uqevazsffu.html
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۶
آموزش ابتدایی

بر اساس آنچه در بخشنامه صادره از سوی مدیریت آموزش و پرورش  شهرستان فارسان مبنی بر انجام سازماندهی نیروی انسانی در دوره ابتدایی آمده است  سازماندهی برای سال 95-94 به صورت کلی بوده و کلیه نیرو های دوره ابتدایی اعم از مدیر ، معاونین آموزشی ، آموزگاران و سایر نیرو های با رسته ی آموزگاری در سایر پست ها و دوره های دیگر ملزم به تکمیل فرم سازماندهی می باشند 

دستور العمل سازماندهی دوره ابتدایی 

فرم سازماندهی 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۲۶
رحیمی