برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت www.roshd.ir مراجعه فرمایید
دستورالعمل جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشآموزان و معلمان(رشد)
تولید محتوای الکترونیکی چند رسانهای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آنها، یکی از سیاستهای بر شمرده شده در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است . بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی با رویکرد حل مسأله در تولید مواد و رسانههای یادگیری، توسعه سیاست چند تألیفی و زمینهسازی برای مشارکت فعال استانها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنیسازی مواد، منابع و مراکز متنوع یادگیری ؛ تولید و توزیع مواد و منابع یادگیری متناسب با توانمندی ها و ظرفیتهای مناطق و مدارس؛ بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری، سیاستهای دیگری هستند که آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در حرکت به سوی وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانههای یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری مورد توجه قرار داد.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اجرای مفاد سند تحول بنیادین ، سند برنامه درسی ملی و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی و همچنین تقویت، توسعه و تکمیل محتوای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) به عنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد؛ جشنواره حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی دانشآموزان و معلمان با رویکرد های جدید آموزشی را با اهداف ذیل برگزار نماید:
کودک شما هفت ساله است .می تواند به خوبی حدود نیم ساعت تمرکز کند ،می تواند برخی مسائل را کاملاً توضیح دهد . به آسانی و بدون اضطراب مدتی از شما دور باشد. باکودکان دیگرگروه های کوچک تشکیل می دهد و مدّتها با آنها سرگرم می شود. لباسش را می تواند بپوشد و به تنهایی به دستشویی می رود و نظافت می کند .
مفاهیمی مثل بالا ،پایین ،عقب جلو و رنگ ها را به خوبی می داند . اسم و فامیل خود را می داند و می تواند تا 10 بشمارد. او آماده است که به کلاس اول برود و شما شادی ای دارید در عمق وجود تان ......
امّا این شادی با اضطرابی سخت همراه است .با اضطرابی که نمی توانید آن را نادیده بگیرید.از اطرافیان می شنوید که پایه ی اوّل ،پایه ی سختی است ...به دنبال بهترین مدرسه ،بهترین معلّم و بهترین ها برای فرزندتان هستید.
آماده سازی و پرورش کودکان برای ورود به کلاس اوّل :
پرورش مهارت های عمومی:
با سلام به استحضار کلیه موسسین ومدیرن مراکز پیش دبستانی می رساند کتب پیش دبستانی آماده توزبع می باشد و تا تاریخ 10/7/94 توزیع خواهد شد
قیمت کتب به شرح جدول ذیل است
شکوفه های بام ایران شماره های 1 و 2 و 3 100000 ریال
زمزمه های آسمان 1 و 2 60000 ریال
دفتر راهنمای گام به گام 38000 ریال
مجموعه 4 جلدی ویژه 4 تا 6 سال 120000 ریال
رئیس خود را خوب بشناسید/ با شناخت مدیرتان می توانید محدودیت ها و اختیارات خود را تعریف کنید و همچنین متوجه شوید که چه کارهایی رئیس تان را خوشحال می کند و چه کارهایی وی را شاکی. برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی به گذشته کاری خود رجوع کنید و ببینید چه وقت هایی رئیس تان شما را توبیخ کرده و یا مورد انتقاد وی قرار گرفتید و چه زمان هایی او از شما راضی بوده و تشویق شدید.
دست راست رئیس تان باشید/ در مرحله اول از استراتژی رضایت مدیر، سعی کنید با راحت تر کردن کارها برای رئیس تان تاثیر بسیار مثبتی روی او به جا بگذارید اما این که چگونه کارها را برایش آسان کنید نیز بسیار آسان است؛ با صرف زمان بیشتری برای انجام کارها از حجم کار رئیس تان بکاهید، دغدغه هایی را که باعث نگرانی رئیس شده از میان بردارید، سعی کنید در حل مشکلات شرکت راه کارهایی کاربردی ارائه دهید و در صورت لزوم برای برطرف کردن مشکل با اجازه مدیرتان با دیگران رایزنی کنید. البته دقت کنید که همه این ها به خواسته وی انجام شود و نه این که شما به زور بخواهید کارهای او را انجام دهید.
در کارتان انگیزه نشان دهید/ هیچ رئیسی دوست ندارد مدام به کارمندانش بگوید چه کاری را انجام دهند و چه کارهایی را نکنند. برای جلب نظر مدیرتان سعی کنید انگیزه برای انجام کار از خود نشان دهید مثلا در ساعات استراحت به کارهای عقب مانده شرکت رسیدگی کنید و یا زمانی که برای انجام کاری داوطلب می خواهد شما اولین باشید. با این کار نه تنها نظر مثبت وی را جلب می کنید بلکه اعتماد و اطمینان او به توانایی های شما بیشتر می شود و در آینده شما یکی از گزینه های انتخابی وی برای کارهای بزرگ خواهید بود. البته مراقب باشید که بیش از حد و به طور غیر معمول تظاهر به انگیزه بالا نکنید زیرا این یکی از رفتارهایی است که معمولا رئیس خوشش نمی آید و آن را به جای لیاقت به حساب چاپلوسی می گذارد. همیشه در عمل بهترین باشید به جای این که در سخن گفتن!
افراطی کار نکنید/ برای جلب رضایت رئیس نباید در کارهایی که به شما محول می شود افراط کنید زیرا این کار به نوعی پا روی دم شیر گذاشتن است و ممکن است باعث پیدا شدن دشمن در محیط کار شود. همیشه کار خود را به بهترین نحو انجام دهید اما مثلا اگر قرار شد به کار یک پرونده رسیدگی کنید، به سراغ پرونده دیگری که به همکارتان محول شده نروید!
بهانه نیاورید و توجیه نکنید/ این اخلاق یکی از آزار دهنده ترین رفتارهایی است که یک رئیس از آن بیزار است. بهانه آوردن برای رئیس درست به منزله چشم پوشی کردن از یک وظیفه است و وی در زمان بهانه جویی شما تنها به این نکته فکر می کند که با این دلایل فقط می خواهید از غفلت و اهمال کاری خود دفاع کنید. حتی شاید گاهی دلایل شما واقعی باشد اما چیزی که رئیس به آن می اندیشد این است که کاری که باید انجام می شده؛ نشده است. اگر هم به هر دلیلی کارتان به تعویق افتاد به جای توجیه و بهانه آوردن معذرت بخواهید و برای رئیس خود توضیح دهید که چگونه می خواهید آن را جبران کنید.
انتقاد کنید اما شکایت نه/ شکایت کردن با انتقاد کردن کاملا متفاوت است. شکایت یک امر شخصی است و فقط بار منفی دارد اما انتقاد نیازمند تلاش است زیرا باید سازنده باشد و راه حلی ارائه دهد. اگر از موضوع یا روشی در کار ناراحتید قبل از بردن هر گونه شکایتی پیش رئیس به راه حل های ممکن و منطقی آن فکر کنید و سپس با زبانی محترمانه انتقاد خود را بیان کنید و سپس راه حل های پیشنهادی خود را ذکر کنید و از رئیس تان بخواهید به شما در حل این مشکل کمک کند.
آموزگارانی که سابقه آنها به بیست سال و یا سن آنها به پنجاه سال رسیده است ساعت موظف آنها بیست ساعت می باشد لذا هر یک از این همکارن بایستی بیست ساعت در آموزشگاه انجام وظیفه نمایند و 4 ساعت باقی مانده که شامل 2 ساعت تربیت بدنی و 2 ساعت تدریس می شود توسط نیرو های تربیت بدنی و مدیران و معاونین پوشش داده می شود بنا بر این مدارسی که نیروی تربیت بدنی در اختیار دارند ساعات را به گونه ای تنظیم نمایند تا ابتدا ساعات همکاران دارای تقلیل ساعت پوشش داده شود و سپس تربیت بدنی سایر همکاران را منظور نمایند و در خصوص 2 ساعت تدریس باقیمانده همکاران بالای بیست سال نیز به استحضار می رساند مدیر و معاونین هر آموزشگاه موظف به 6 ساعت تدریس موظف می باشند لذا برنامه ریزی آموزشگاه به گونه ای باشد که دروسی را برای تدریس خود انتخاب نمایند تا دانش آموزان دچار سردرگمی در ارزشیابی نشوند به این معنی که 2 ساعت درس انتخاب شده در اختیار یکی از همکاران مدیر و معاون قرار گیرد به عنوان مثال درس هدیه ها اگر انتخاب می شود هر دو ساعت این درس بر عهده یک نفر باشد بنا بر این مدیران نمی توانند دروسی مانند ریاضی یا علوم و ادبیات را انتخاب کنند مگر این که تمام ساعات مربوط به آن درس را پوشش دهند
باز آمد بوی ماه مدرسه *** بوی بازی های راه مدرسه
بوی ماه مهر ماه مهربان *** بوی خورشید پگاه مدرسه
از میان کوچه های خستگی *** می گریزم در پناه مدرسه
باز می بینم ز شوق بچه ها *** اشتیاقی در نگاه مدرسه
زنگ تفریح و هیاهوی نشاط *** خنده های قاه قاه مدرسه
باز بوی باغ را خواهم شنید *** از سرود صبحگاه مدرسه
روز اول لاله ای خواهم کشید *** سرخ بر تخته سیاه مدرسه
مدارس سمیه در شهرفارسان ، بنت الهدی در شهرجونقان و طاهره در شهر باباحیدر به عنوان مدارس نمادین جهت برگزاری جشن شکوفه ها معرفی گردید در شهر باباحیدر با دعوت از اولیا و دانش آموزان کلاس اول، آذین بندی آموزشگاه نصب بنر ، تهیه جایزه برای دانش آموزان ، کلاس بندی ، تزیین کلاسها و سالن ، سنگر بندی ، آماده سازی دروازه قرآن و دعوت ازکارکنان اداره آموزش و پرورش برگزاری برنامه های گارد پرچم ، سرود های شاد ، اجرای موسیقی زنده و ........از دانش آموزان پذیرایی شد
آغاز سال نو، با شادی و سرور
هم دوش و هم زبان، حرکت به سوی نور
آغاز مدرسه، فصل شکفتن است
در زنگ مدرسه، بیداری من است
در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم شاگردی سلام، هم شاگردی سلام
مهر از افق دمید، فصلی دگر رسید
فصل کلاس و درس، ما را دهد نوید
شد فصل کسب علم، فصل تلاش و کار
دانش به نسل ما، می بخشد اعتبار
در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم شاگردی سلام، هم شاگردی سلام
ای در کنار ما، آموزگار ما
چون شمع روشنی، در روزگار ما
روشن ز نور توست، کاشانه دلم
در کار من تویی، حلال مشکلم
در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم شاگردی سلام، هم شاگردی سلام
فردا از آن توست، ای نسل چاره ساز
با یاری خدا، آینده را بساز
فردای روشن است، با وحدت کلام
از ما تو را درود، از ما تو را سلام
در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم شاگردی سلام، هم شاگردی سلام