آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی  شهرستان فارسان

چهار راه برای رسیدن به آرامش:

1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۲۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوالات درس تاریخ

درس اول

1- چرا به پیامبر محمد امین می گفتند؟ زیرا او فردی پاکدامن و درست کار  بود

2- آرزوی پیامبر قبل از بعثت چه بود؟ این بود که مردم دست از بت پرستی بردارند و خدا پرست شوند

3- دو دلیل اهمیت شهر مکه قبل از اسلام چه بود؟ 1- بر سر راه کاروانهای بازرگانی قرار داشت 2-  خانه ی کعبه در آنجا  بود

4- عید مبعث چه روزی است؟ چرا مسلمانان در این روز تعطیلند؟ روز بیست و هشت رجب – چون این روز از بزرگترین عید های مسامانان است

5- دین اسلام از سرزمین عربستان طلوع کرد

6- هنگام ظهور اسلام بیشتر مردم عربستان صحرا نشین و بقیه شهر نشین بودند

7- نام پدر پیامبر عبدالله و نام مادرشان آمنه و نام عمویشان ابوطالب و نام پدر بزرگشان عبدالمطلب بود

8- پیامبر در شش سالگی مادرش و در هشت سالگی پدر بزرگش را از دست  داد.

9- خدیجه که بود؟ همسر پیامبر بود که بعد از ازدواج با پیامبر تمام ثروتش را در راه اسلام خرج کرد

10- بعثت یعنی چه ؟ به برگزیده شدن حضرت محمد به پیامبری بعثت می گویند

(برای دیدن بقیه سوالات به ادامه مطلب بروید )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۳۰
رحیمی

 

علوم تجربی درس اول

1- خاصیتهای مواد کدامند؟ رنگ – بو – مزه – حجم

2- ما برای شناسایی مواد از چه چیزهایی استفاده می کنیم ؟ از خاصیتهای مواد

3- مولکول چیست؟ کوچکترین بخش هر ماده که خاصیتهای آن ماده را داشته باشد.

4- چرا مواد خاصیتهای مختلفی دارند؟ چون مولکولهای آنها با هم فرق دارد

5- حالت مولکولها در مواد جامد چگونه است؟  فاصله ی مولکولها کم است، مولکولها با نیروی زیادی یک دیگر را می ربایند و مولکولها نمی توانند حرکت کنند و فقط سر جای خود می لرزند

6- چرا شکل مواد جامد ثابت است تغییر نمی کند؟ جواب سؤال 5

7- حالت مولکولها در مواد مایع چگونه است؟  فاصله ی مولکولها از جامد بیشتر است، ربایش مولکولها کمتر از جامد است و مولکولها مانند دانه های زنجیر به هم وصل هستند و مولکولها روی هم سر می خورند

8- چرا یک مایع به شکل ظرفی که در آن ریخته می شود در می آید؟ جواب سؤال 7

9- حالت مولکولها در مواد گاز چگونه است؟  فاصله ی مولکولها زیاد است، در بین آنها تقریبا ربایش وجود ندارد و مولکولها می توانند آزادانه به هر طرف بروند

10- چرا گازها در همه جای محیط پخش می شوند؟ جواب سؤال 9

11- عنصر چیست؟ به موادی که اتم های آن یکسان باشد عنصر می گویند

12- چند  عنصر مثال بزنید: طلا- آهن – اکسیژن- مس – آلومنیوم

13- ترکیب چیست؟ به موادی که اتم های آن یکسان نباشد و از چند نوع اتم درست شده باشند ترکیب می گویند.

14- چند ترکیب مثال بزنید: نفت- نمک- شیشه- شکر- آب

15- مولکولهای آب از چه اتم هایی تشکیل شده اند؟ از یک اتم  اکسیژن و دو اتم هیدروژن

16- چرا اکسیژن عنصر است؟ چون اتم های آن یکسان است.

درس دوم

1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ دو شکل 1- تغییر شیمیایی 2- تغییر فیزیکی

2- تغییرات فیزیکی کدامند؟ تغییراتی هستند که درآنها ماده به ماده ی جدیدی تبدیل نشود و خاصیتهای آن ماده عوض نشود و ماده به حالت اولش بر گردد

3- چند تغییر فیزیکی مثال بزنید: بریدن چوب – خرد شدن کاغذ- یخ زدن آب- تبخیر آب- ذوب شدن یخ

4- تغییرات شیمیایی کدامند؟ تغییراتی هستند که در آنها ماده به ماده ی جدیدی تبدیل شود و خاصیتهای آن ماده عوض شود و ماده به حالت اولش بر نگردد

5- چند تغییر شیمیایی مثال بزنید: کپک زدن نان – زرد شدن برگ درختان- سوختن چوب – زنگ زدن آهن

6- اکسید آهن چیست؟ آهن در مجاورت هوای مرطوب دچار تغییر شیمیایی می شود و زنگ می زند که به زنگ آهن اکسید آهن می گویند

7- چرا زنگ زدن آهن یک تغییر شیمیایی است؟ چون شکل و رنگ و مزه و مقاومت آهن زنگ زده با آهن معمولی فرق دارد

8- چه عواملی در زنگ زدن آهن مؤثرند؟ رطوبت- ضخامت- حرارت- زمان

9- چرا آهن را رنگ می زنند؟ چون از رسیدن رطوبت و اکسیژن به آهن جلوگیری کنند

( برای دیدن بقیه سوالات به ادامه مطلب بروید )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۲۷
رحیمی

بر گرقته از وب سایت  زیبا وب   

مطالب این صفحه :   20 ویژگی معلم اثر بخش ، 21 اصل مهم برای معلم،

بیشتر معلمان اشتباهات دانش آموزان را به چشم اموری ممنوعه می بینند

 چگونه معلمی موفق شدم؟

(با اشتباهات دانش آموزان فورا"  برخورد تند نداشته باشید)

اشتباهات دانش آموران را فورا" اصلاح نکنیم

پژوهشها می گویند: اشتباهات مطلوب ومفیدند! بیشتر معلمان اشتباهات دانش آموزان را به چشم اموری ممنوعه می بینند و در مواجه با خطاهای آنان ( در نوشته هایشان، بر روی تخته، در کتابچه های تمرین، و یا در پاسخ های شفاهی) بلا فاصله دست به اصلاح آن می زنند.

جلو گیری از اشتباهات , باعث ایجاد ناراحتی در دانش آموز می شود , به طوری که او سعی می کند دیگر اشتباه را تکرار نکند. این نگرش به خطاها ، فشار زیادی بر دانش آموز وارد می کند بویژه که محدودیت زمانی نیز وجود داشته باشد. در یک پژوهش ، از تعدادی دانش آموز و معلم (n=38) خواسته شد که مسئله زیر را در مدت دو دقیقه حل کنند و پاسخ را بنویسند : «مردی یک چاقوی جیبی را به قیمت 60 تومان خرید.او اسکناسی 100تومانی پرداخت صاحب مغازه به مقدار کافی خُرد نداشت، به مغازه همسایه رفت ، اسکناس را خرد کرد و 40تومان به خریدار برگرداند. وقتی مشتری از مغازه رفت ، صاحب مغازه همسایه آمد و گفت: «اسکناسی که به من دادی تقلبی بود باید 100تومانی مرا برگردانی !» صاحب مغازه نیز فوراً یک 100 تومانی واقعی به او برگرداند. اگر صاحب مغازه چاقوی جییبی رابه قیمت 50 تومان خریده باشد و اگر ضرر ناشی از گذشت زمان را هم به حساب نیاوریم، او چه قدر ضرر کرده است ؟»

جالب است بدانید که توزیع پاسخ های معلمان ، دقیقاً معادل توزیع پاسخ های دانش آموزان بود! دلائلی که معلمان برای اشتباه خود آوردند از این قرار است: فشار زمان، احساس این که تحت کنترل هستند ،حضور در جمع و کمبود تمرکز.

مطالعه ای که بنگرت- دراونز،کولیک،کولیک ودمرگان در 1991انجام دادند،نشان دادکه،بازخورد ،وقتی بیشترین تأثیر را داردکه به شیوه ای تشویقی وتقویت کننده ارائه شود و دانش آموزان نیز به درستی در جهت تغییر دادن پاسخ هایشان به سمت پاسخ های صحیح هدایت شوند.

انجمن ملی معلمان ریاضی( NCTM ) در استانداردهای ارتباطی خود بیان می کند که دانش آموزان باید :«در ارتباط با همسالان،معلم وسایرین تفکر ریاضی خود رامبادله کنند» و «تفکر ریاضی وراهبردهای سایرین را تجزیه وتحلیل وارزیابی کنند» معلمانی که دانش آموزان را به همیاری تشویق می کنند، کلاسهایی مملو از دانش آموزان مشتاق به مشارکت خواهند داشت. برای ایجاد و به دنبال آن ، حمایت از چنین محیط      یاد گیری سالمی، معلمان باید با «پاسخ های نادرستِ» دانش آموزان،  به شیوه ای اندیشمندانه و مؤثر برخورد کنند. بازخوردی که معلم به دانش آموز می دهد ، عاملی اساسی در فرایند یادگیری اوست. بازخورد باید متمرکز بر این باشد که چگونه یک دانش آموز به یک پاسخ دست یافته است. البته این بدان معنا نیست که معلم باید روی پاسخ های نادرست، زیاد بحث کند، بلکه منظور این است که باید تفکر « درست»ی که دانش آموز برای رسیدن به یک پاسخ به کار گرفته است ، برجسته کند وبه آن ارج نهد.

تقریباً در تمام پاسخ ها، نکات ارزشمندی وجود دارد و معلمان باید در هر پاسخ، در جستجوی یافتن نکته ی جالب و ارزشمند آن باشند.

لازم به ذکر است که توجه اضافی معلم به پاسخ نادرست دانش آموز، نباید به درازا بکشد؛ چرا که ممکن است دانش آموز، چنین برخوردی را توهین تلقی کند و این امر، مانع از ایجاد محط مناسب شود؛ محیطی که در آن دانش آموزان به داوطلب شدن، تلاش برای آزمودن راهبردهای جایگزین، یا ریسک کردن تشوق شوند.

کاربردهای این استراتژی در کلاس.......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۵
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۵۸
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۳
رحیمی

یک عمر باید بگذرد

تا بفهمی بیشتر غصه هایی که خوردی

نه خوردنی بود نه پوشیدنی،فقط دور ریختنی بود...!

و چقدر دیر می فهمیم که

زنــدگـی همین روزهاییست که

منتظـر گذشتنش هستیم ...!

 همیشه بیاد داشته باشیم و فراموش نکنیم.

"مقصد"، همیشه جایى در "انتهاى مسیر" نیست!

"مقصد" لذت بردن از قدمهاییست، که برمى داریم!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۴۰
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۰۸:۳۵
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۰۰
رحیمی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۵۸
رحیمی

 


آموزش نشانه شـ  ش  با شعر

 

                      شعر نشانه شین                       

 

   شمع           آتش                     ماشین     

 

 

 

شـ  غیرآخر                ش آخر                                        

 

  شـ  سه تا دندونه داره             لب های خندون داره             

 

شب  شد و پر  ستاره                 مامان شامو میاره               

 

شـ  هم مثل شب ها                سه تا ستاره داره               

 

ما دو نفر برادریم                      غیر آخر وآخریم                

 

سه تادندانه داریم                   رویش سه تانقطه داریم

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۴۷
رحیمی

برگرفته از کتاب های آموزشی امید مهر

سایت سخت کوشان 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۳۲
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۲۶
رحیمی

  5 دلیل  که از مهم ترین علت های گوش نکردن بچه ها به توصیه های والدین شان است

1- الگوی خوبی نبودید: شما باید الگوی خوبی در زمینه گوش کردن باشید. به کودک نشان دهید که شنونده خوبی هستید تا او هم به حرف های شما گوش دهد.

2-جملات تان با کلماتی مثل اگر، تو و چرا شروع می شود: وقتی جمله را با این 3 کلمه شروع می کنید در واقع کودک تمایلی به شنیدن ندارد و از شما رویگردان می شود به این علت که این کلمات تهدید آمیز هستند؛ به طور مثال، اگر غذایت را نخوری، کتک می خوری!

3-بدون این که توجهش را جلب کنید صحبت می کنید: گاهی بچه به شما گوش نمی کند یا به حرف های شما توجهی نشان نمی دهد، چون تمرکز ندارد. وقتی می خواهید با او صحبت کنید ابتدا مطمئن شوید که توجه او را جلب کرده اید. برای این کار با مهربانی و به آرامی صورت او را بالا نگه دارید که به چشمان شما نگاه کند و در ابتدای صحبت کردن از جملاتی نظیر این استفاده کنید: «لطفا به من گوش کن.»

4-به جای حرف زدن از او سوال می پرسید: اگر می خواهید بچه از قوانین خانه و خانواده شما اطاعت کند درخواست خود را صریح و بدون سوالی کردن آن به کار ببرید؛ به طور مثال به جای این که بگویید: «می خواهی حمام کنی؟» بگویید: «الان وقت حمام کردن است، لطفا برو حمام.»

5-نتیجه و پیامدهای کارش را مشخص نمی کنید: اگر مطمئن هستید که بچه درخواست شما را شنیده، اما هنوز می خواهد آن را نادیده بگیرد لازم است در چنین مواقعی پیامد کارش را برایش توضیح دهید. شما می توانید درخواست خود را با نتیجه و پیامدش همراه کنید. 
به طور مثال بگویید: «می دانم می خواهی بروی بیرون بازی کنی، اما اول باید غذایت را تمام کنی.»

اگر همچنان به بیرون رفتن اصرار کرد بدون این که به حرف شما گوش کند، می توانید بگویید: «متاسفم تو کل غذایت را هنوز نخوردی» بنابراین این اصرار شما به او نشان می دهد که از او انتظار دارید حتما به حرف تان گوش کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۵۸
رحیمی

هندسه و مسئله ی هندسه - پایه  سوم ابتدایی

مجموع طول و عرض یک مستطیل  ۴۳ سانتی متر است. محیط آن را به دست آورید.

برای رسم کردن دایره ای به قطر ۱۸ سانتی متر، دهانه پرگار را چقدر باز می کنیم؟

به مثلثی که هر سه ضلع آن مساوی باشد مثلث ……………… می گویند.

 

اگر عرض مستطیلی ۷ سانتی متر و طول آن سه برابر عرضش باشد، مساحت و محیط این مستطیل را حساب کنید.

مربعی داریم که مساحت آن ۴۹ متر مربع است، محیط آن چقدر است؟

مربعی داریم که محیط آن ۳۶ متر است ، مساحت آن را به دست آورید. 

مستطیلی داریم که طول آن ۲۷ میلیمتر است.اگر عرض آن ثلث طولش باشد ، مساحت آن را به دست آورید.

دو چهار ضلعی نام ببر که هر چها ر ضلع آ ن با هم مساوی باشند.

بهترین وسیله  برای کشیدن دایره  ……………. است.

دو خط متقاطع و دو خط موازی را بکشید.

یک شکل بسته بکش که دو گوشه ی راست داشته باشد.

جای نوک سوزن پرگار …………… دایره است.

یک استوانه و یک پنج ضلعی را بکش.

قابی داریم که به شکل لوزی است و طول هر ضلع آن ۲۳۷ میلی متر است؛ محیط آن را حساب کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۲
رحیمی
 

۱- دور اسم میوه هایی که فقط یک دانه دارند، خط بکشید:

هندوانه  –  سیب – هلو  –   زردآلو  –  پرتقال

۲- کلمه مناسب را از داخل پرانتز انتخاب کرده و در جاب خالی بنویسید.

داخل میوه، ……………………   قرار دارد. ( برگ ، ساقه ، دانه ، ریشه )

دانه لوبیا  ………  لپه ای است ( یک ، دو )

۳-   دور اسم دانه های خوراکی، خط بکش

فندق     دانه هلو     دانه گیلا

۴- در عکس زیر، مراحل رشد را به ترتیب شماره گذاری کنید.

۵-  رشد یک دانه لوبیا داخل خاک را نقاشی کنید:

 

 

درس ۲ – محل زندگی جانوران و گیاهان

۱- چرا در جنگل ها جانوران زیادی زندگی می کنند؟

۲- کدامیک از جانوران زیر در آب زندگی می کنند؟

گوزن     مارماهی       میمون     نهنگ

۳- دو جانور را نام ببر که هم در آب و هم در خشکی زندگی می کنند

۴- نام دو جانور را که در بیابان زندگی می کنند، بنویسید.

۵- به چه علت در بیابان جانوران کمتری زنگی می کنند؟

۶-  کدام یک از جانوران زیر اهلی هستند؟ زیر اسم آن ها خط بکشید.

خرس     بز       گرگ     گوسفند       گاو    کرگدن     سوسک

۷- دو گیاه را که در محل زندگی شما وجود دارد، نام ببرید.

۸- محل زندگی جانوران و گیاهان شکل زیر را، بنویسید.

تالیف : سایت کودک سیتی ، منبع تصاویر: کتابهای درسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۰
رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۰۶
رحیمی