راهبردهایی برای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی دوره ابتدایی
مدرسان محترم شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی – توصیفی
استحضار دارید که ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری و در نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در کلاس درس است . بی تردید برای رسیدن به این خواسته - که البته نتایج تحقیقات انجام گرفته سطح دستیابی مناسبی را گزارش می نمایند - باید معلم ازابزارها ، الگوها و روش های نوین و متناسب با آخرین نظریه های یادگیری، استفاده کند؛ و طبیعی است که اگر آموزش هدفمند و به هنگام صورت نگیرد، نگرانی هایی را ایجاد نماید و در نتیجه اجرای آن با مقاومت های روبرو گردد .
از آنجا که گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )، همان بازخورد پایانی است، بایسته است، بازخورد پایانی در ارزشیابی کیفی – توصیفی ، در راستای اهداف ارزشیابی تکوینی با رویکرد بازخورد توصیفی، طراحی و تکمیل گردد ، در این نوبت و به منظور تحقق اهداف و دوری گزینی از کارنامه و تولید گزارش پیشرفت تحصیلی ، گام اول تغییر در گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی ایجاد شده است، ازشما دوستان . همراه آگاه انتظار می رود ،پیرو دستورالعمل ارسالی به شماره 180669/200 مورخ 3/9/93 ، طبق چارچوبه اعلام شده ، دوره 24 ساعته ضمن خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای کل نیروی انسانی دوره ابتدایی استان برگزار نموده تا با یاری بخشی به معلم و ارائه آموزش هدفمند، زمینه ی دست ورزی و تمرین توصیف عملکرد ،برای همکاران معلم فراهم شود . در این خصوص با توجه اینکه معلم نمون برگ الف(گزارش پیشرفت تحصیلی ) را باید با توجه به راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی جدید ابلاغی ، به صورت توصیفی تکمیل نماید و این توصیف، بازتاباننده ی یکی از سطوح دست یابی به اهداف کلی آن ماده درسی باشد تا هر کدام از ذینفعان (مدرسه، فراگیر و اولیا) وقتی آن را مشاهده نمایند تصویر روشنی از عملکرد تحصیلی – تربیتی دانش آموز دریافت نمایند در جلسه هم اندیشی روز یکشنه 19 بهمن 93 با حضور نمایندگانی از همکاران معلم ، مدیر و مدرس موارد زیر مصوب شد که به شرح زیر ارائه می گردد :
1) در نوبت بهمن ماه 93، با هدف دست ورزی ،هیچ گونه اجباری در توصیف عملکرد کل مواد درسی صورت نگیرد؛ یعنی معلم آزاد باشد تا اگر همه ی دروس را نتوانست دقیق و درست گزارش نویسی کند ایرادی بر او وارد نگردد .
2) توصیه می شود اطلاع رسانی شایسته صورت گیرد تا معلمین هم پایه در هر مدرسه با مشارکت و تبادل نظر نسبت به توصیف عملکرد دانش آموزان اقدام نمایند .
3) با برگزاری جلسات گارگاهی از همکاران معلم بخواهید گزارش های خود را در این جلسات ارائه دهند تا در یک فضای علمی- تجربی ، نقد و بررسی لازم به منظور پختگی هرچه بیشتر معلم صورت گیرد .
4) مدیران مدارس توجیه شوند تا فرصت مقتضی برای تکمیل گزارش ها ( پایان اسفند ماه 1393) در اختیار معلمین خود قرار دهند .
5) معلمان توجیه شوند که لازم نیست در مقابل هر ماده درسی ،برای تک تک هدف ها و موضوعات، توصیف عملکرد بنویسند، آنچه مد نظر است توصیف عملکرد کلی دانش آموز، بدور از هر گونه کلی گویی است.
6) نمونه های موفق گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی معلمان را برای نمایش در این وبلاک ارائه نمایید.
باتشکر از خانم نادری
استرس هنگامی رخ می دهد که فرد احساس کند بین قابلیت های فردی خود و آن چه در یک موقعیت خاص لازم است توازن وجود ندارد، در عین حال پیامد عمل نیز مبهم باشد.(س.رابرتس و همکاران،1382، ص 116)
در زمانی که احساس نگرانی و اضطراب پیش می آید انسان باید به کار و فعالیتی مشغول شود چون معمولاً ذهن انسان در یک لحظه نمی تواند به چند موضوع متفاوت فکر کند. در این میان هر قدر کار و فعالیت حالت سرگرم کنندگی بیشتری داشته باشد مؤثرتر خواهد بود.
این عمل باعث خواهد شد راحت تر با افکار اضطراب زا مبارزه کند. در واقع خواهیم توانست ذهن خود را از درگیر شدن با افکار منفی منحرف کنیم. در این خصوص ورزش کردن باعث خواهد شد فرد در مواجه با شرایط اضطراب زا خونسردی و آرامش بیشتری داشته باشد. تحقیقات کارشناسان نشان می دهد که ورزش تأثیرات فیزیولوژیکی بر بدن دارد که این تأثیرات فیزیولوژیک فراهم کننده آرامش در افراد هستند. (پناهی، 1388).
در دنیای امروزه دانستن راه و روش زندگی و پیشرفت عملاً بدون استرس امکان پذیر نیست و بین جوامع بشر به صورت قانون در آمده است. نظام پیچیده کنونی ما چنان است که دستگاه عصبی ما در طی روز دائماً از سوی تکان های استرس زای کوچک و بزرگ بسیار زیادی بمباران می شود و دستگاههای عصبی عضلانی ما دائماً در حالت تنش به سر می برند. در نتیجه استرس یکی از عمومی ترین مشکلاتی است که افراد ا آن روبرو هستند و از آنجایی که امروزه مسأله سالم زیستن و رابطه آن با فعالیت های بدنی اهمیتی اساسی یافته است، تمرین و ورزش یکی از ساده ترین ابزارهایی است که استرس را کنترل می کند. ما می دانیم که ورزش مداوم بدنی در صورتی که به درستی انجام شود و با بیماری شخص در تضاد نباشد در نگهداری سلامت جسم و روان و بهزیستی فرد و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها یکی از مهم ترین عوامل به شمار می رود و این واقعیتی است که فعالیت بدنی، استرس عاطفی را به طور مؤثر می نشاند و بسیاری از پیامدهای ناخوشاند آن را خنثی می کند اگرچه ورزش مشکلات کاری را حل نمی کند و یا وقتی در ترافیک قرار گرفته ایم کار پلیس راهنمایی و رانندگی را انجام نمی دهد و راه را برای ما باز نمی کند، مطمئناً به دلیل فعل و انفعالاتی که در بدن صورت می گیرد به ما کمک می کند که از عهده فشار روحی برآییم و از تبدیل آن به یک مسأله مزمن جلوگیری کنیم (سایت و گاب، 1388)
با تشکر از خانم قلی پور
محورها ی مورد هدف در طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار
-1 تبیین چشم انداز، رسالت و تدوین برنامه عمل:
مدیران مدارس متعالی(رهبران آموزشی ) مأموریت و دور نمای مدرسه خود را با مشارکت مؤثر و همفکری دیگر کارکنان از طریق استراتژی متمرکز براهداف سند تحول بنیادین و منافع ذینفعان (کارکنان، دانش آموزان، اولیاء) محقق می سازند. این مدارس در تدوین استراتژی از اطلاعات و شواهد موجود در خصوص شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.... دانش آموزان و هم چنین گزارشات پیشرفت تحصیلی - تربیتی آنان به عنوان دروندادها به طور گسترده و مناسب استفاده می نمایند و ذینفعان را از ارزش ها، رسالت ها و اهداف مدرسه آگاه می سازند. این رهبران آموزشی دستیابی به اهداف را تسهیل می کنند و درمقاصد خود ثبات دارند و همواره قادر خواهند بود با ترغیب و تشویق کارکنان خود در محیط مدرسه وفاق سازمانی ایجاد نمایند.
-2 توسعه ی توانمندی ها و مشارکت نیروی انسانی:
مدیران مدارس متعالی توان کارکنان خود را در سطوح فردی، تیمی و سازمانی مدیریت کرده و ارتقا می بخشند. آن ها عدالت و برابری را ترویج کرده و کارکنان خود را در امور سازمان مشارکت داده و از این طریق آن ها را توانمند می سازند. در این گونه مدارس، با تعامل مؤثر میان مدیر وکارکنان انگیزه و تعهد سازمانی تقویت شده و کارکنان فعالیت های مدرسه را در مسیر بهبود مستمر و تعالی قرار می دهند.
-3 استقرار نظام یاددهی - یادگیری:
در مدارس متعالی تلاش می گردد با مشارکت فعال دانش آموزان و بکارگیری روش های تدریس مؤثر و منعطف ، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و راهبردهای خلاقانه ، آنان را در فراگیری روش های مسئله یابی و حل مسئله ، درک و فهم مفاهیم درسی و شناسایی ارتباط معنایی آن مفاهیم با زندگی و هم چنین کاربرد آموخته ها در زندگی یاری نمایند.
-4 توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه:
مدارس متعالی باخلق ظرفیت های جدید از طریق مشارکت دانش آموزان در تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی، ضمن وسعت بخشی به اندیشه دانش آموزان، بستر های مناسب را برای بروز استعداد ها، تقویت حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس ، تلفیق اندیشه و عمل و نیز زمینه های اجتماعی شدن و جامعه پذیری آنان را فراهم می نمایند.
-5 محور توسعه ی مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه :
مدیران مدارس متعالی به منظور ایجاد زمینه های لازم و ظرفیت سازی مطلوب تلاش می نمایند با مشارکت، هماهنگی و هم فکری میان مربیان ، اولیا و نهادهای اجتماعی زمینه های تربیت و رشد فکری و اخلاقی دانش آموزان را فراهم نمایند.
-6 محور مدیریت امور اجرایی و اداری:
شناسایی ، بکارگیری بهینه و استفاده ی حداکثری از ظرفیت های بالقوه و بالفعل مدرسه، برقراری نظم و ایجاد محیطی آرام و پویا و انجام امور به صورت کارآ و اثربخش.
-7 محور فعالیت های مکمل و فوق برنامه :
مدارس متعالی به منظور غنی سازی برنامه ها و تعمیق یادگیری در دانش آموزان ، فعالیت های مکمل و فوق برنامه را با توجه به نیازها ، استعدادها و علائق دانش آموزان پیش بینی و اجرا نموده تا ضمن ایجاد فرصت هایی برای کسب تجربه دانش آموزان در درون و بیرون مدرسه ، محیط آموزشی را به محیطی پرنشاط و پویا تبدیل نمایند .
-8 محوربرقراری نظام رشد آفرین انگیزشی:
مدارس متعالی در طراحی نظام یادگیری خویش، چهارچوب هدفمند و برانگیزاننده ی درونی و بیرونی مناسبی را پیش بینی و مستقر می کنند . در این راستا اجزاء و عناصر انسانی ذی نفع اعم از دانش آموزان ، کارکنان و اولیاء ضمن شناسایی هویت سازمانی ، به ارتقاء سطح فکری، علمی و عملی خود می اندیشند و در جهت شکوفایی افزون تر و رقابت همراه با رفاقت، گام های عملی ارزنده ای را بر می دارند. در این نظام، مدرسه با در نظر گرفتن مکانیزم های تشویق و ترغیب درونی و بیرونی رشد انگیزشی ذی نفعان را عالمانه مورد هدف قرار می دهد.
با تشکر از خانم نادری مدیریت محترم دبستان صدیقه
نگاهی به روش تدریس رویدادی:
-پس از دهه 70 میلادی همزمان بااوج گیری نظریه خبرپردازی ظاهرشد.
- گانیه بنیان گذار اصلی این روش (بریگز و ویگر ادامه دهنده وقوت بخش به این روش)
-بریگز و ویگر: آموزش عبارت است از یک مجموعه رویداد.
-هدف آموزش : پدیدآوری زمینه مناسب یادگیری و کمک به فراگیر در روند آموزش.
مراحل روش تدریس رویدادی:
-جلب توجه: آنچه در این مرحله مهم است این است که از علاقه بچه ها وارد شویم.بتوانیم
در آنها تحریکی ایجاد کنیم.این مرحله از تدریس حائز اهمیت است. قواعد خاصی ندارد و
بستگی به هنر معلمی دارد.
-بیان هدف به یادگیرنده:بلافاصله پس از جلب توجه اهداف درس رابیان میکنیم تا ذهن بچه ها
منحرف نشود.
-تحریک فراگرفته های پیشین: موادی هستند که عملکرد یادگیرنده را شکل میدهند تا
تغییری دررفتارش پدید آید. ارتباط برقرار میکنند بین درس جدید و گذشته. می تواند شامل
تصاویر رنگی متنوع، نوشته ها و حروف پررنگ و...
-فراهم آوری راهنمایی لازم برای یادگیری:در این مرحله تلاش میشود بچه ها را به نحوی
هدایت کنیم که به ویژگی موادی که برای یادگیری در نظر گرفته شده اند پی ببرند. مثال:اگر
قرار است در درسی تفاوت مواد را دریابند در این مرحله به ویژگی های متمایز کننده مواد
دست یابند.
-فراخوانی عملکرد:عملکرد دانش آموز را مشاهده میکنیم یعنی تلاش میکنیم دانش آموز را
برای پاسخدهی آماده کنیم.
-تدارک بازخورد درباره درستی عملکرد:به یادگیرنده بازخورد میدهیم.بازخوردی مناسب و بر
طبق عملکرد دانش آموز
-سنجش عملکرد: کارکرد دانش آموز سنجیده میشود
-بهبود یادداری و انتقال:دانش اموزبه محیط زندگی و اطراف انتقال میدهد به زبان دیگر کاربرد
در زندگی است.
1) بی میلی اجتماعی یا غیر اجتماعی بودن ( social Disinterestor unsociability )
2) ناظر و تماشاچی یا مردد بودن
در این حالت کودک تمایل بهبودن و بازی کردن با دیگر همسالان خود را دارد ولی بدلیل اضطراب اجتماعی از درگیر شدن و شراکت خودداری کرده و از نظر رفتاری در گوشه ای فقط نظاره گر بازی دیگر کودکان می شود و به اصطلاح در اطراف آنها می پلکد. این حالت معمولاً در کودکان با والدین بسیار کنترل کننده، حمایت گر و مداخله گر بیشتر دیده می شود.
3) انزوای اجتماعی ( social Avoidance )
جانوران مهره دار بخش دوم علوم سوم ابتدایی
جانوران مهره دار
1) جانوران به طور کلی به چند گروه تقسیم می شوند ؟ نام ببرید . ص24 جواب: دو گروه مهره دار وبی مهره
2) به چه جانورانی مهره دار می گویند؟ به جانورانی که در داخل بدن خود اسکلت دارند.
3) جنس اسکلت از چیست؟ استخوان
4) مهمترین قسمت اسکلت چه نام دارد؟ ستون مهره
5)محل ستون مهره ها در کدام قسمت بدن است ؟در پشت بدن جانور
6) جانوران مهره دار به چند گروه تقسیم می شوند؟ نام ببرید. 5 گروه ، ماهی ها، دوزیستان ، خزندگان، پرندگان و پرندگان
7) از گروه ماهی ها3 مورد نام ببرید . کوسه ماهی، ماهی خاویار و اسب ماهی
8) از گروه دوزیستان 1 مورد نام ببرید . قورباغه
9) از گروه پرندگان 2 مورد نام ببرید . پنگوئن و خفاش
10) از گروه پستانداران4 مورد نام ببرید . بُز، گاو ، گربه و شیر
۱۱) ماهی ها به کمک چه چیزی در آب شنا می کنند ؟ ص 25 باله ها
12) پوست بیشتر ماهی ها از چه پوشیده شده است؟ پولک
13) ماهی ها به کمک چه عضوی تنفس می کنند؟ آبشش
14) آبشش در کدام قسمت بدن ماهی قرار دارد ؟ در دو طرف سر ماهی
15) ماهی ها چگونه زیاد می شوند ؟ با تخم ریزی
16 ) چند جانور مهره دار نام ببرید . ص 24 اسب، الاغ، گربه،
17) اسکلت چه فایده ای دارد ؟ص 24بدن را سرپا نگه میدارد
18) ماهی ها به کمک .......... خود درآب شنا می کنند . باله ها ی
19) پوست بیشتر ماهی ها.............. و .......... است . پولک دار _لغزنده
20) ماهی ها در دو طرف سر خود .......... دارند . آبشش
21) ماهی چند باله دارد ؟ ص 26 هفت یا هشت باله
22) ماهی ها در هنگام حرکت سریع کدام باله هایش را تکان می دهد؟ باله ی دمی و بالایی
23) ماهی در هنگام دور زدن کدام باله هایش را حرکت می دهد ؟ باله ی دمی و باله ی شکمی
24) لغزندگی سطح بدن ماهی چه فایده ای دارد ؟ باعث حرکت آسان ماهی در آب می شود.
25) دوزیستان چگونه زیاد می شوند ؟ ص 27 با تخم ریزی
26) چرا به قورباغه جانور دوزیست می گویند ؟ چون قورباغه دوران نوزای خود را در آب می گذراند و سپس در خشکی زندگی می کند.
27) قورباغه ها از کدام گروه جانوران هستند ؟ دوزیستان
28) جانوران دوزیست در کجا تخم ریزی می کنند ؟ در آب
29) از هر تخم قورباغه یک ........ بیرون می آید که شبیه قورباغه...... است. نوزاد _ نیست
30) نوزاد قورباغه باله و......... دارد . آبشش
31) نوزاد قورباغه با قورباغه ی کامل چه تفاوتی دارد؟ نوزاد قورباغه باله و آبشش دارد و درآب زندگی می کند، اما قورباغه ی بالغ دست و پا وشُش دارد ودر خشکی زندگی می کند.
32) پوست قورباغه با پوست ماهی چه تفاوتی دارد؟ ص 28 پوست ماهی پولک دارد ولی پوست قورباغه پولک ندارد
33) چرا قورباغه بعد از بزرگ شدن باید در خشکی زندگی کند ؟ چون آبشش آن ها ازبین میرود و به شُش تبدیل می شود.
34) چرا نوزاد قورباغه باید در آب زندگی کند ؟ چون آبشش دارد.
35) چه وقتی قورباغه ازآب بیرون می آید ؟ زمانی که آبشش به شُش تبدیل شد.
36) به جانورانی مانند مار، سوسمار ولاک پشت،............ می گویند. ص 28 خزنده
37) چند جانور خزنده نام ببرید. مار، سوسمار ،لاک پشت و مار مولک
38) خزندگان چگونه حرکت می کنند؟خزندگان هنگام حرکت شکم خود را روی زمین میکشند.
39) پوشش بدن خزندگان چیست؟ پولک
40) همه خزندگان با چه چیزی نفس می کشند؟ شش
41) خزندگان چگونه زیاد می شوند؟ با تخم گذاری
42) چرا خزندگان کمتر از پرندگان غذا می خورند ؟ خزندگان فعالیت کمتری دارند به همین خاطر غذای کمتری می خورند.
43) چرا لاک پشت را در گروه خزندگان قرارداده اند ؟ چون موقع حرکت شکمش را روی زمین می کشد .
44) نام جانوری از گروه خزندگان که در دریا زندگی می کند نام ببرید. لاک پشت
45)بدن پرندگان از....... پوشیده است و به جای دهان........ دارند. ص 29 پر_ منقار
46) پرندگان از منقار خود چه استفاده می کنند؟ برای چیدن یا خوردن دانه و برای کندن
47) پرندگان.......... می گذارندو روی........... خود می خوابند . تخم _ تخم های
48) کدام حسّ پرندگان و خزندگان، باید قوی باشد ؟ در پرندگان حس بینایی و شنوایی و در خزندگان حس بویایی
49) چرا مرغ نمی تواندبه خوبیِ لک لک یا عقاب پرواز کند ؟ چون بال مرغ نسبت به بدنش کوچک است.
50) پرنده ای نام ببرید که اصلاً نمی تواندپرواز کند. شتر مرغ
51) از گروه پرندگان چند مورد نام ببرید. لک لک ، اردک،گنجشک، شتر مرغ و مرغ
52) چرا غذای پرندگان با هم تفاوت دارد ؟ به خاطر شکل و اندازه منقار آن ها
53) سطح بدن پستان داران از چه پوشیده شده است؟ ص 32 مو
54) همه ی پستان داران با......... نفس می کشند. شش
55) پستان داران بچّه........ و به بچّه های خود.......... می دهند. می زایند _ شیر
56) چند جانور پستان دار نام ببرید. آهو ، شیر ، پلنگ ، خرگوش ، سگ ،و میمون
57) گربه به کدام جانور شبیه است؟ ص 33
خروس زرّافه مار قورباغه
58)گربه چه شباهتی با زرّافه دارد؟ هر دو پستاندار هستند.
59) کدام گروه از جانوران روی تخم ها ی خود می خوابند؟
پستانداران پرندگان خزندگان دوزیستان
60) پستان داران......... و فراوان اند.
61) پستانداری را نام ببرید که در دریا زندگی می کند. وال و دلفین
62)پستانداران باهم چه شباهتی دارند؟ همه با شش نفس می کشند، بچه می زایند وبه بچه های خود شیر میدهند و هم چنین بدن آن ها از پر پوشیده شده است.
63) پستانداری را نام ببرید که پرواز می کند. خفاش
سؤالات بخش یک علوم سوم دبستان
1- نیازهای جانوران را نام ببرید. 1. نیاز به جای مناسب 2. نیاز به آب 3. نیاز به غذا 4. نیاز به هوا 5. نیاز به همگاری 6. نیاز به لانه 2- جانوران چه جایی را برای زندگی انتخاب می کنند ؟ جایی که آب و هوا خو بی داشته باشد و پیدا کردن غذا آسان باشد.
3- در کدام محل جانوران کمتری یافت می شود ؟ چرا؟ دربیابان ، به علت هوای گرم وخشک و کمبود آب
در قطب به دلیل سردی بیش از حد هوا جانوران کمتری زندگی می کنند.
4- محل زندگی جانوران زیر کجاست ؟
آهو ( چمنزار) مار(بیابان و جنگل و باغ ) موش(بیابان، شهر، روستا، جنگل) قورباغه(درآب و خشکی) فک(دریا)
وال ( دربا) خرس قطبی ( در قطب) ستاره دریایی(دریا)
5- چرا بعضی از جانوران برای خود لانه می سازند ؟ مثال بزنید_ بعضی از جانوران برای حفظ جان خود در برابر سرما و گرما و دشمنان لانه می سازند_ مثل پرندگان و موش
6- چرا بیشتر جانوران بزرگ لانه ای ندارند؟ جانوران بزرگ به خاطر جثه ی بزرگشان و نترسیدن از دشمنان لانه ندارند.
7- چرا جانوران به غذا نیاز دارند ؟به خاطر رشد و حرکت به غذا نیاز دارند.
8- کدام گوشت خوارو کدام گیاه خوارند ؟
ببر ( گوشت خوار) – خرس( گوشت خوار) – زرافه( گیاه خوار) ـ اسب( گیاه خوار) ـ وال(گوشت خوار)
9- دندان گیاه خوران با گوشت خواران چه فرقی دارد؟ دندان گیاه خوارن پهن وبرای آسیاب گردن مناسب است ولی دندان های گوشت خواران تیز وبرنده است .
10- با شروع فصل سرما بعضی از جانوران چه تغییراتی در زندگی خود می دهند ؟ چرا؟ بعضی از جانوران به خواب زمستانی فرو می روندو برخی دیگر مهاجرت می کنند_ به خاطر کم غذایی وسرما
11- چند جانور نام ببرید که زمستان خوابی دارند . خرس ، موش ،مار، خفاش، جوجه تیغی، سنجاب و ... خواب زمستانی دارند.
12- چند جانور نام ببرید که مهاجرت می کنند . پرستو ، غاز وحشی، لک لک و مرغ دریایی
13- جانوران زیر هوای مورد نیاز خود راچگونه به دست می آورند؟
ماهی (بوسیله ی آبشش) - کرم خاکی(پوست) – سگ(شش) – دلفین(شش)
14- هریک از جانوران زیر چه می خورند ؟
وال ( ماهی ها کوچک ) – شیر و پلنگ ( گور خر ،خرگوش ،کوزن ، و...)– گور خر( گیاه ) ـ مار( موش، تخم پرندگان) – جغد( موش ، پرندگان کوچک
15- چرا پرنده ها مجبورند روزی چند بار غذا بخورند ولی مارها شاید هفته ای یک بار غذا بخورند ؟ زیراپرندگان فعالیت و حرکت بیشتری را انجام می دهند و لی مارها فعالیت و حرکت کمتری دارند.
16- چه جانورانی به صورت گروهی زندگی می کنند ؟ جانورانی مانند زنبور ، موریانه و مورچه
17- جانوران بیابانی آب بدن خود را چگونه به دست می آورند ؟ جانوران بیابانی از سه راه آب بد خود را بدست می آورند 1. از غذایی که می خورند 2. از ریشه های گیاهان 3. از ذخیره ی بدن خود
18- نام چند جانور را که در قطب زندگی می کنند نام ببرید. گوزن قطبی ، خرس قطبی، روباه قطبی و گرگ
19- جانوران برای نفس کشیدن به چه چیزی نیاز دارند ؟ به هوا
20- جانوران به چه علّت هایی مهاجرت می کنند ؟برای یافتن غذا و به خاطر یافتن آب و هوای معتدل
21- خواب زمستانی چه فرقی با خواب معمولی دارد؟ خواب زمستانی طولانی است ولی خواب معمولی کوتاه است.
22- آیا جانوران در طول زمستان خوابی ، به آب وغذا نیاز دارند ؟ بله، آن ها نیاز خود را از ذخیره ی بدن خود می گیرند
23- بین علّت زمستان خوابی وعلّت مهاجرت پرستو چه شباهتی وجود دارد ؟ هر دو به علت کم بودن غذا است.
24- هنگامی که باران می بارد کرم خاکی ها از خاک بیرون می آیند .می دانید چرا ؟ زیرا نمی توانند نفس بکشند
25- چرا با شروع فصل سرما بعضی از جانوران می خوابند وبعضی مهاجرت می کنند ؟ به علت کمبود غذا
26- اگر یک لیوان را تا نیمه آب بریزیم ویکی دو ساعت بی حرکت بماند سپس دیواره ی داخلی را مشاهده کنیم چه می بینیم ؟ حباب ریز که به لیوان چسپیده اند.
27- از مشاهده ی حباب هایی که به لیوان چسبیده اند چه نتیجه ای می گیرید ؟ نتیجه می گیریم که در درون آب هوا وجود دارد.
۲۸- چرا وقتی ماهی را درظرف آب کوچکی می اندازیم ، باید آب آن را هفته ای چند بار عوض کنیم ؟ زیرا ماهی از هوای درون آب استفاده می کند و هوای درون آب تمام می شود.
با سلام خدمت کلیه همکاران و با آرزوی توفیق روز افزون برای کلیه دست اندر کاران تعلیم و تربیت
استحضار دارید ارزشیابی کیفی توصیفی در مقطع بتدایی از 12 سال پیش شروع شده و مدت 6 سال به صورت آزمایشی و 6 سال هم به صورت رسمی وارد نظام آموزشی ما گردیده و از آنجا که یکی از اهداف ارزشیابی کیفی توصیفی ارزشیابی برای یادگیری است لذا دقت نظر خاصی را می طلبد تا همکاران محترم از این فرصت مغتنم استفاده کرده و یادگیری را در دانش آموزان دوام بخشند
آموزش های مکرر و پی در پی و نظارت دقیق بر انجام ارزشیابی توصیفی در مدارس امری ضروری است بنا بر این دوره آموزشی ارزشیابی با عنوان سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان برنامه ریزی و اجرایی گردید آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان فارسان نیز با همکاری واحد آموزش نیروی انسانی مدیریت اقدام به برگزاری این دوره آموزشی خواهد نمود امید است این کلاس آموزشی بتواند راهگشایی باشد بری اجرای هر چه بهتر ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی
برنامه برگزاری دوره
شیطنت و سر به هوایی از خصوصیات دوران کودکی است. کودکان اغلب پرتحرک اند و به سختی به نظم تن در می دهند. تصور کنید فرزندتان چنان بازیگوش باشد که قادر به کنترل وی نباشید و هر چه به او بیشتر آموزش می دهید کمتر یاد می گیرد. این کابوس را تحت عنوان «اختلال بیش فعالی - کم توجهی» نامگذاری کرده اند. دکتر «هریش هافمن» نخستین کسی بود که این اختلال را توصیف کرد. در سال 1845 زمانی که پسرش 3 سال داشت برای او کتاب مصوری تالیف کرد که درباره کودکان و رفتار آنان بود. در این کتاب داستانی بود به نام (فیلیپ ناآرام)، که در واقع اولین توصیف واقعی از پسربچه ای مبتلا به اختلال بیش فعالی و کم توجهی است.
بیش فعالی چیست؟
این اختلال از اختلالات رایج و شناخته شده در دوران کودکی است که تا سنین بالا ادامه دارد. تعاریف تقریبا نزدیکی از اینگونه کودکان ارائه شده از جمله اینکه؛
الف - اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه به یک مجموعه پیچیده از واکنش های رفتاری ناساز -گارانه اطلاق می شود که به دنبال یکسری از مشکلات متمرکز می باشد.
ب- فعالیت های عضلانی فزونی یافته است که با علائمی نظیر بی قراری دائمی، فعالیت زیاد، حواس پرتی و اشکال در یادگیری مشخص می گردد. به این مشکل سندروم پرتحرکی نیز گفته می شود که یک اختلال جزئی دفاعی است.
ج- مجموعه ای از علائم است که با محدودیت میدان توجه که به ضعف در تمرکز حواس، تکانش یا عمل غیرارادی تکانه، نظیر فعالیت های بدون تفکر مثل فریاد زدن در کلاس یا قطع کردن صحبت دیگران، پرجنبشی و فعالیت بیش از حد نامناسب به نسبت سن منجر می شود، مشخص می گردد.
مشخصه های رفتاری
کم توجهی، حواس پرتی، فعالیت بیش از حد و اعمال بدون کنترل، علائم اصلی اختلال بیش فعالی و کم توجهی اند. البته در افراد مختلف شدت و ضعف و تنوع علائم یکسان نیست به همین دلیل براساس بارز بودن هر یک از علامت ها، بیماری را به سه دسته بیش فعال، کم توجه و دسته مختلط تقسیم می کنند. فعالیت بیش از حد؛ این بچه ها دائم در حال حرکت هستند، به اشیای اطراف دست می زنند و مرتب صحبت می کنند. کارهایی که نیاز به آرام ماندن دارند نظیر نشستن سر سفره یا کلاس درس کار دشواری برای آنها محسوب می شود. با بزرگتر شدن این بچه ها، در سنین نوجوانی و بزرگسالی آنها به تدریج قادر خواهند بود بر اعمال خود مسلط شوند اما در درون خود احساس بی قراری می کنند این افراد اغلب خود را مشغول ساخته و چند کار را با هم انجام می دهند.
اعمال بدون کنترل (بی اختیاری): به نظر می رسد بچه قادر نیست قبل از عمل فکر کند و جلوی واکنش هایش را بگیرد. این بچه ها اغلب مطالب نامربوطی به زبان می آورند و کنترلی بر بروز احساسات شان ندارند. گاهی کنترل غذا خوردنشان را از دست می دهند و پرخور می شوند.
کم توجهی؛ شایع ترین علامت اختلال بیش فعالی، کم توجهی است. این بچه ها در تمرکز بر روی موضوع مشکل دارند و ممکن است پس از چند دقیقه کار را ناتمام رها کرده و کار دیگری را شروع کنند. البته در صورتی که از کار لذت ببرند مشکلی در تمرکز نخواهند داشت. این افراد با کوچک ترین نور یا صدا حواسشان پرت می شود. در توجه به جزئیات مشکل دارند و در اثر کم توجهی مرتبا دچار اشتباه می شوند. خیلی وقت ها به یاد نمی آورند وسایلشان را کجا گذاشته اند.
هر گردی گردو نیست!!!
وجود علائمی از قبیل فعالیت بیش از حد، رفتارهای بی اختیار یا کم توجهی الزاما به معنی بیماری نیست اما باید ثابت شود که رفتار کودک متناسب با سنش نیست. علائم نیز باید در سنین پایین و پیش از 7 سالگی شروع شده و حداقل 6 ماه ادامه داشته باشد. مهمتر از همه اینکه این علائم باید زندگی کودک را حداقل در دو مکان جداگانه مثل خانه، مدرسه، زمین بازی، اجتماع و... مختل کرده باشد. در مورد کودکانی که این علائم را بروز می دهند، اما در انجام تکالیف مدرسه و ارتباط با دیگران مشکل ندارند، مشکل بیش فعالی - کم توجهی مطرح نیست. بسیار مهم است که رفتار کودک با کودکان هم سن خودش مقایسه شود و معلوم شود که آیا این علائم در پاسخ به شرایط خاص ایجاد می شوند یا همیشه وجود دارند. خیلی از مواقع کودکی که مبتلا به بیماری دیگری مثلا عفونت مغز استخوان است ممکن است این علائم را بروز دهد که مسلما به معنی وجود اختلال بیش فعالی نیست. در واقع یکی از علائم گفته شده را ممکن است هر کسی در کودکش ببیند. ممکن است کودک علاقه اش را به بازی از دست دادن و یا رغبتی به تماشای تلویزیون از خودش نشان ندهد و یا حتی به طور غیرقابل کنترلی شیطنت کند. از آنجا که کودکان از نظر شیطنت، میزان انرژی و... بسیار متفاوت هستند در وهله اول باید مشخص شود که آیا رفتار کودک متناسب با سنش است یا نه.
کودکان کمتر از 6 سال ممکن است به دلیل عدم رشد کافی این علائم را نشان دهند که جزئی از سیر طبیعی رشد آنهاست. اختلال بیش فعالی بیشترین سنین 6-12 سال توسط کسانی که تماس بیشتری با کودک دارند مثل معلم و والدین و... تشخیص داده می شود. البته پس از آن مراجعه به پزشک جهت تایید آن الزامی است.
علل ایجاد اختلال بیش فعالی - کم توجهی