خلاصه ای از آیین نامه ارزشیابی توصیفی
شرط قبولی در خرداد
دانشآموزی در خرداد ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را دارد که در نوبت دوم در کلیه دروس حداقل سطح قابل قبول را کسب کرده باشد.
تبصره - سطح قابل قبول، حصول اطمینان معلم یا مربی از دستیابی دانش آموز به اهداف اساسی دروس می باشد.
فرصت راه یافته ها به شهریور برای ارتقاء به پایه بالاتر:
تا ١۵ شهریور ، با شرکت در کلاس های جبرانی و یا انجام فعالیت های پیشنهادی معلم یا مربی در قالب پروژه.
وکسب حداقل سطح قابل قبول در دروس
چگونگی اعلام نتیجه شهریور:
بررسی عملکرد دانش آموز در کلاس های جبرانی یا فعالیت های انجام شده توسط وی و یا انجام آزمون
(آزمونهای مناسب عملکردی)
تک ماده در ارزشیابی توصیفی :
تبصره ١ - دانشآموزی که در پایان نوبت شهریور ماه حداکثر از دو درس به سطح قابل قبول نرسد، می تواند به پایه بالاتر ارتقا یابد.
ارجاع پرونده به شورای مدرسه:
تبصره ٢- در مورد دانش آموزی که در بیش از دو درس سطح قابل قبول کسب نکرده باشد،
نقش معلم
معلم می بایست مدارک و مستندات لازم برای اتخاذ تصمیم در مورد ارتقای دانش آموز را به شورای مدرسه ارائه دهد.
رای شورا ی مدرسه:
در صورت موافقت اکثریت اعضا، دانش آموز به پایه بالاتر ارتقا می یابد.
زمان ارائه نتایج ارزشیابی به دفتر دبستان :
در نوبت های اول، دوم و شهریور ماه باید به وسیلة معلم یا مربی در نمون برگ مربوط بدون قلم خوردگی، ثبت و امضاء شده، حداکثر تا ۵ روز پس از پایان دورة ارزشیابی هر نوبت به دفتر مدرسه ارائه شود.
زمان اعلام نتایج ارزشیابی به والدین:
حداکثر تا ١٠ روز پس از هر نوبت ارزشیابی
توسط مدیر وبا همکاری معلمان
مهلت اعتراض به نتایج :
حداکثر یک هفته پس از اعلام گزارش
مهلت پاسخ گویی به اعتراض :
حداکثر ظرف مدت 3 روز
وضعیت غیبت دانش آموز
در صورتی که دانش آموزی با عذر موجه، کمتر از 80درصد روزهای آموزشی در مدرسه حضور داشته باشد، آن سال برای وی وقفه تحصیلی و در صورت غیرموجه بودن غیبت، برای وی ترک تحصیل محسوب می شود.
جهش تحصیلی :
قبول شدگان ساعی و برجسته پایه های دوم و سوم ابتدایی با رعایت شرایط ذیل و تقاضای کتبی ولی خود می توانند در صورت کسب سطح پیشرفت «خیلی خوب» در کلیه دروس به صورت جهشی به آن پایه ارتقا یابند.
شرایط :
الف) از کلیة دروس آن پایه و پایه(های) قبل، سطح پیشرفت «خیلی خوب» را کسب نموده باشند.
ب) آموزش و پرورش استثنایی صلاحیت های هوشی و روانی دانش آموز را به این منظور تایید نماید.
پس از چهار ماه پیگیری های پیوسته بالاخره در روز یکشنبه 14 دی ماه 1393 آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی به تصویب کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
بنا براین مدارس ابتدایی سراسر کشور از پرینت و تکمیل کارنامه های قبلی خود داری نمایند که به زودی ورژن جدید به مدارس ابلاغ خواهد شد .
به دو نکته در آیین نامه جدید اشاره می کنم .
1) کارنامه جهت اطلاع اولیا توصیفی شد . ضمن اینکه کارنامه تربیتی در کارنامه تحصیلی تحت عنوان شایستگی های عمومی با سه هدف مشخص ادغام شد .
2) در آیین نامه جدید دانش آموز با دو درس که نیاز به تلاش و آموزش بیشتر دارد می تواند به پایه بالاتر ارتقا پیدا کند به شرط اینکه آن دو درس زبان و ادبیات فارسی و ریاضی نباشد .
پس ، اکنون از ثروت خویش ببخش و بگذار فصل عطا یکی از فصلهای درخشان زندگی تو باشد .
" جبران خلیل جبران "