آزمون تیمز و پرلزچیست
آزمونهای تیمز و پرلز، چند هدف عمده دارند که از آن جمله عبارتست از سنجش پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی تحصیلی و مطالعه سواد خواندن (درک مطلب) که توسط انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سطح دنیا برگزار میشود.
ین آزمونها، به نوعی محک ارزیابی نظامهای آموزشی در کشورها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن است. بسیاری از دولتها، رتبه کشور خود را به ضعف و قوت برنامههای آموزشی خود، تعبیر میکنند. برخی کشورهای دنیا، مانند نروژ، نسبت به نتایج این دو آزمون آنقدر حساس هستند که نمرات پایینتر از حد استاندارد دانشآموزان آنها، به عزل وزیر آموزش این کشور منتهی میشود.
دانشآموزان جمهوری اسلامی، در ۳ دوره اخیر آزمونهای تیمز و پرلز شرکت کرده و در سال ۲۰۰۶ میلادی، بین ۴۵ کشور جهان، چهل و دوم شدند. در سال ۲۰۰۱ میلادی هم از ۳۵ کشور به رتبه ۳۲ رسیده بودند. این نتایج، نشان میدهد که هنوز زیر استاندارد جهانی در حوزه آموزش قرار داریم.