دانش آموزان دیر آموز
این دانش آموزان دارای هوش متوسط می باشند و به لحاظ ضریب هوشی در مرز بین عادی و استثنایی قرار دارند به همین دلیل به آنها دانش آموز مرزی(دیر آموز) می گویند.ضریب هوشی آنان معمولا بین 70 تا 85 می باشد.برخی از ویژگیهای آنها بشرح زیر می باشد:
* سوالات را با کندی پاسخ می دهند.
* در مقابل مشکلات کم تحمل هستند.
* اعتماد بنفس پایینی دارند و ترسو هستند.
* اغلب در یک یا چند پایه مردود می شوند.
*بی دقت و کم توجه هستند و به آسانی حواسشان پرت می شود.
* برخی از آنان بیش فعال می باشند.
* رفتار اغلب آنها غیر قابل پیش بینی است.
*به آسانی شکست می خورند.
* به فعالیتهای بیشتری جهت خواندن نیاز دارند.
* مفاهیم انتزاعی را بخوبی درک نمی کنند.
* در انجام تکالیف روزانه مشکل دارند.
* مرتبا شکست می خورند.
* به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند.
* عملکرد آنها از سطح کلاسی پایین تر است.
* دستورات و دستوالعملها را بخوبی درک نمی کنند.
* در زمان بندی مشکل دارند.
راهکارهای آموزشی برای دانش آموزان مرزی
* این دانش آموزان همواره می بایستی تشویق شوند.
* آموزش را از ساده به مشکل شروع نموده و مطالب را تکرار کنید.
* سعی کنید مطالب را یکباره آموزش ندهید.
*زمینه موفقیت دانش آموز را در دروس مختلف فراهم کنید.
* دانش آموز را تشویق به فعالیتهای جمعی نمایید.
* تفاوتهای فردی را مد نظر داشته باشید و این دانش آموزان را با دیگران مقایسه نکنید.
* این دانش آموزان زود خسته می شوند لذا ساعات درسی را طولانی نکنید.
* در حد توانشان به آنها مسئولیتهایی را محول کنید.
*در رابطه با این دانش آموزان صبور باشید و به شخصیت آنها احترام بگذارید.
*توانمندیهای آنان را در زمینه های مختلف نقاشی،ورزشی و...بشناسید .
* با خانواده آنان در تماس باشید و نقاط ضعف و قوت آنان را گوشزد کنید.
* از روشهای مختلف تدریس استفاده کنید.
* از وسایل کمک آموزشی متنوع بهره ببرید.
* پاسخهای صحیح آنها را تقویت کنید.
* دانش آموزان را به یادگیری تشویق کنید.
* تقویت شجاعت در آنها برای مواجه شدن با مسئله
* امتحانات مکرر از مطالب مهم
*احترام به آنان و پرهیز از دادن القاب تحقیر کننده مانند:کودن،احمق و...
*تشویق دانش آموزان جهت مشارکت در کلاس
*ایجاد ارتباط بین مطالب درسی با مسائل زندگی
* دادن فرصت سوال کردن بیشتر به آنها
* جذاب نمودن فضای کلاس
*آشنایی با فرهنگ خانوادگی آنان
*خوشرویی و خوش اخلاقی معلم(درس معلم ار بود زمزمه محبتی/جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را)
* هرگز دانشآموزان را «جریمه» نکنید.
* تأکید بر نمره، اضطراب دانشآموزان را افزایش داده و مانع یادگیری می شود
*تکرار مطلب توسط دانشآموز ضعیف.
*ایجاد تنوع و نوآوری در انجام تکرار و تمرینها.
* تکالیف مناسب با نیازمندیهای دانشآموزان ضعیف طراحی نمایید.
* توجه خود را معطوف به نقاط و توانمندیهای مثبت دانشآموز نموده و از توجه بیش از حد به نقاط ضعف آنان بپرهیزید.
* فرصت اظهار نظر در جمع را در آنها به وجود آورید.
* ترس از شکست و ناامیدی را دردانشآموزان ضعیف کاهش دهید