مقایسه ارزشیابی نتیجه مدار و فرآیند مدار
مقایسه ارزشیابی نتیجه- مدار و فرآیند- مدار
ارزشیابی نتیجه- مدار (پایانی) |
ارزشیابی فرآیند- مدار (مستمر و تکوینی |
حالت پایانی (اندازه گیری رفتارهای قابل مشاهده) دارد. |
حالت مستمر و تکوینی (شکل دهی به آموزش و یادگیری) دارد. |
ابزارهای آن آزمونهای کتبی عینی و تشریحی است. |
ابزارهای آن آزمونهای کتبی و عملکردی، فهرست وارسی، واقعه نگاری و ... است. |
امتحان جنبه رسمی و غیرطبیعی و اضطراب آور پیدا می کند |
امتحان جنبه غیر رسمی و طبیعی دارد و اضطراب را به شوق تبدیل میکند |
محدود به چند نمره م یگردد و حالت رقابتی دارد. |
حالت رقابتی و مقایس های ندارد |
نقاط قوت و ضعف را مشخص نمیکند |
نقاط قوت و ضعف را مشخص میکند |
فرآیند تفکر و فعالیت دانش آموز را نم یسنجد |
با ارزشیابی ملاکی فعالیت دانش آموزان را میسنجد |
فقط به فرآورده و نتیجه یادگیری توجه دارد |
به فرآیند یادگیری توجه دارد |
ارزشیابی، فرآیندی مجزا از آموزش تلقی میگردد |
ارزشیابی جزئی از فرآیند آموزش تلقی می گردد |
در تصحیح آموزش نقش چندانی ندارد |
برای تصحیح آموزش به کار میرود |
به تفاو تهای فردی و تواناییهای فردی توجه ندارد |
به تواناییهای فردی توجه میکند |
در فعا لسازی دانش آموزان نقشی ندارد |
دانش آموزان را فعال میکند |
قادر به اندازه گیری اکثر رفتارهای ایجاد شده نیست |
قادر به اندازه گیری اکثر رفتارهای ایجاد شده است |
اغلب رفتارهای سطوح بالای یادگیری را اندازه گیری نمی کند.
|
یادگیری را از دانش به کاربرد ارتقا می دهد و اندازه گیری می کند.
|
یادگیری طوطی وار را تقویت میکند |
کاربرد آموخته ها و مهارتها را در زندگی تقویت میکند |
حافظه را تقویت می کند |
حافظه و حواس پنجگانه را تقویت میکند |
دانش آموزان را متجانس نمیکند |
دانش آموزان را متجانس میکند |