ارزشیابی توصیفی برگرفته از کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی - توصیفی در دبستان از دکتر محمد حسنی
به نام خدا
مقدمه
تغییر رویکرد ارزش یابی از کمی به کیفی در دوره دبستانی یکی از اصلاحات چند جانبه و پیچیده در نظام آموزشی کشور بود و تحقق اهداف این جریان اصلاحی بدون اهتمام جدی معلمان و مدیران مدارس که در صحنه عمل قرار دارند امکان پذیر نیست
بدون تردید یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود و اصلاح ساختار این جریان معلمان هستند و اگر معلمان به عنوان مجریان برنامه دیده نشوندبسیاری از تحولات ساختاری اتفاق نخواهد افتاد
بنا بر این به نظر می رسد فراهم کردن شرایط لازم برای اجرای هر برنامه ضروری و از لوازم کار است .
در برنامه ارزشیابی توصیفی نیز باید عوامل موثر بر اجرا را شناسایی و در مهیا نموده زمینه مناسب کوشید .
اما چگونگی ، چیستی و چرایی برنامه ها و طرح ها نیز باید مشخص و معلوم باشد تا بتوان زمینه اجرا را بهتر فراهم نمود روشن است بدون درک چرایی و چیستی هر تغییر ،عاملین ، در جریان تغییرات چاره ای جز پیروی نخواهند داشت و به ناچار مسیر پر پیچ و خم تغییر را بدون درک واقعی و هیچ گونه تامل و تدبری خواهند پیمود و دور از ذهن نخواهد بود اگر در پیمودن این راه دچار انحرافاتی هم بشوند کلیاتی در مورد ارزشیابی تحصیلی
کسب دانش در مورد چگونگی یک الگوی کاربردی و بدون دانش درباره چرایی و چیستی آن دانش لازمه کار و قدم نهادن در مسیر تغییر است از طرف دیگر عدم آگاهی در چیستی و چرایی هر تغییر پویایی را از آن خواهد گرفت و انگیزه را در کار گزاران ازبین خواهد برد
از آنچه به اختصار در خصوص ایجاد تغییر در ساختار هر نظامی گفته شد می توان به این نکته دست یافت که برای ایجاد تغییر در ساختار یک نظام باید چیستی و چرایی و چگونگی آن مطرح و تعیین گردد و هیچ نکته نامفهوم و تاریکی در برنامه وجود نداشته باشد
ارزش توصیفی تحول نوینی در آموزش است که باید همه ی معلمان از تغییرات آگاهی یابند و این امر با آموزش همگانی میسر می باشد. و نکته بعدی نبود راهنمای ارزش یابی توصیفی در بعضی از مدارس که لازم است مدیران اهتمام بیشتری داشته باشند.