آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی شهرستان فارسان

این وبلاگ با هدف ارتقا آگاهی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی و نیز درج مطالب همکاران شاغل در مدارس ا بتدایی طراحی گردیده است لذا از کلیه همکاران بزرگوار دعوت می شود نظرات خود را از طریق ارسال نظر یا از طریق پست الکترونیک به آدرس hrp1353@mihanmail.ir ارسال نمایند

آموزش دبستانی و پیش دبستانی  شهرستان فارسان

چهار راه برای رسیدن به آرامش:

1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۵ ب.ظ

۱

تمرین ریاضی در تابستان

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۵ ب.ظ


          یکی از مسائلی که دانش آموزان و معلمان هر سال با آن مواجهند چالش فراموش کردن آموخته ها در ایام تعطیلات تابستان است. وقتی سال تحصیلی تمام می شود برای بسیاری از دانش آموزان، اوغات فراغت و سفر و تفریح فرا می رسد، برای برخی دیگر کار در کنار اعضای خانواده در مزارع و کارگاه ها و برای برخی دیگر تابستان، ایام کلاسهای فوق برنامه است. اما فارغ از اینکه کودکان ما تابستان خود را چگونه می گذرانند یک مسئله دست نخورده باقی می ماند و آن این است که وقتی سال تحصیلی دوباره شروع می شود، دانش آموزان اگر نه تمام اما بیشتر مباحثی را که در سال گذشته خوانده و تمرین کرده بودند را به فراموشی سپرده اند و دست کم چند هفته آغاز سال باید صرف یادآوری آموخته های سال قبل شود.

 

درس ریاضی هم از این قاعده مستثنی نیست و مسائل و مهارت های ریاضی که در اثر مرور و تمرین زیاد در سال تحصیلی آموخته شده اند، در تابستان به فراموشی سپرده می شوند اما آیا راهی برای فعال نگه داشتن دانش و مهارت های ریاضی در تابستان وجود دارد؟ در این مقاله چند راه برای درگیر نگه داشتن ذهن دانش آموزان با مباحث ریاضی پیشنهاد می شود:

 

- ریاضی را وارد زندگی روزمره کنید. وارد کردن ریاضی به زندگی روزمره دانش آموزان مستلزم همراهی و همکاری کامل والدین است. والدین هشیار و علاقمند می توانند مسائل زندگی روزانه را تبدیل به مسائل ریاضی کنند و قدرت تفکر و استدلال کودکانشان را تقویت نمایند. برای مثال کودکان کم سن و سال می توانند روزانه مفاهیم اصلی هندسه از قبیل اشکال و احجام، کوچکتر و بزرگتر و غیره را با اسباب بازی ها و وسایل خانه تمرین کنند. همین طور تمرین شمردن و بازی با اعداد می تواند یک تفریح روزانه باشد. برای کودکان بزرگتر مثلا برگزاری یک جشن تولد و تقسیم کردن کیک و شیرینی ها بین مهمان ها، می تواند تبدیل به تمرینی برای تقسیم مساوی و آموزش کسر باشد. خرید کردن نیز می تواند یک کلاس ریاضی باشد اگر شما کودکان را با موضوع محاسبه قیمت محصولات خریداری شده و ارزش اسکناسی که باید برای آن بپردازید آشنا سازید.

 

- بپرسید و کشف کنید. وقتی کودک شما با یک  مسئله سراغ شما می آید صرفا به نتیجه بسنده نکنید از او در مورد راه حل آن بپرسید. مثلا وقتی 6 نفر مهمان دارید، از او بخواهید که حساب کند برای میز شام چند صندلی، بشقاب، قاشق و چنگال مورد نیاز است. بعد مسئله را پیچیده تر کنید و بپرسید اگر خودش و شما را هم به حساب آورد چند بشقاب و قاشق و چنگال مورد نیاز خواهد بود. هر زمان که پاسخ داد صرف نظر از اینکه جوابش صحیح یا غلط است در مورد راه حل از او سوال کنید. بگذارید درک خود را از مسئله عمیق تر و عمیق تر کند. مثلا وقتی می گوید 7+8= 15 ، از او بپرسید حالا 17+8 را محاسبه کند سپس 18+17 . بگذارید با پیچیده تر شدن هر مرحله درک و فهم خود را از مسئله عمیق تر سازد.

 

- از منابع آنلاین کمک بگیرید. حتما نیاز نیست که معلم ریاضی باشید تا بتوانید سوالات ریاضی طرح کنید. منابع اینترنتی مختلفی برای گرفتن ایده برای طراحی سوالات و تمرینات ریاضی ساده وجود دارد که در پی نوشت این مقاله نمونه هایی را می توانید ببینید.

 

- از فلش کارت ها استفاده کنید. فلش کارت های زیادی با موضوعات مختلف ریاضی وجود دارد از کارتهای مخصوص اعداد و شماره ها که برای شمردن، جمع وتفریق و غیره می توانید مورد استفاده قرار دهید تا فلش کارتهایی که به مفاهیم پیچیده تر ریاضی همچون کسر و احتمال می پردازند. اشکال هندسی، رنگ ها، و اندازه ها نیز می توانند موضوعات فلش کارت ها باشند.

 

- از وسایل ساده استفاده کنید. برای انجام محاسبات ریاضی همیشه به قلم و کاغذ نیاز ندارید می توانید از کودکان بخواهید با استفاده از وسایل بازی مثلا دومینوها، آجرهای لگو، مداد رنگی ها، توپ ها و حتی استفاده از انگشتان برای شمردن استفاده کنند. چرتکه هم می تواند وسیله هیجان انگیزی برای انجام محاسبات ساده باشد.

 

تنها نکته کلیدی این است که باید همواره رویکرد مثبتی نسبت به ریاضی داشته باشید. اگر باور کنید که ریاضی مبحثی شیرین و ضروری است نگرش شما به کودکان منتقل می شود و آنها ریاضی را دوست خواهند داشت اما اگر طوری رفتار کنید که حس کنند ریاضی سخت، پیچیده و نامفهوم است، به زودی آموختن ریاضی را ترک خواهند کرد و با آن بیگانه خواهند شد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۱
آموزش ابتدایی

نظرات  (۱)

اضطراب ریاضی و جنس

 تفاوت و ویژگی های رفتار ریاضی در دو جنس امری است که مورد علاقه پژوهشگران آموزشی ریاضی است.

 واقعاً زن بودن یا مرد بودن چگونه ممکن است بر عملکرد افراد در دروس مختلف ریاضی مؤثر افتد ؟ آیا اصولاً پسران به لحاظ طبیعت و فرصت های اجتماعی در انجام فعالیت های ریاضی بر دختران برتری دارند ؟

 آیا جنبه های مختلف زیستی ، روان شناختی و حالات مختلف هیجانی از جمله اضطراب و اطمینان ریاضی هیچگونه تفاوتی را در رفتار ریاضی زنان و مردان نشان نمی دهد ؟

 در این خصوص دستاوردها و مناقشات علمی فراوان است اما در مورد اضطراب ریاضی می توان گفت که برخی از پژوهش ها از جمله پژوهش بروش ، نشان داده است که از نظر آماری به طور معناداری زنان ، در مقایسه با مردان ، نمره بالاتری را در مقیاس درجه بندی اضطراب ریاضی موسوم به MARS کسب کرده اند. به علاوه ، طبق گزارش بنسون  زنان در مقایسه با همکلاسی ها ی مرد خود در دانشگاه نمرات بالاتری را در آزمون های اضطراب کلی و اضطراب آمار و ریاضی به دست آورده اند. در عین حال لئون ، پی برد که میزان اضطراب ریاضی در دانشجویان و معلمان ضمن خدمت علوم اجتماعی ، ارتباطی با جنس افراد نداشته است ؛ بلکه باید عوامل دیگری را به منظور تبیین تفاوت عملکرد ریاضی میان زنان ومردان جستجو کرد.

 در هر حال، اگر توانایی ها و قابلیت های متفاوت ذهنی و روانی و فرصت های مختلف اجتماعی فرهنگی مردان و زنان در عرصه ی کار ریاضیات مورد تأمل قرار گیرد ، طبیعی است که ابتلای زود هنگام تر زنان به اضطراب ریاضی و تردید شان نسبت به اطمینان ریاضی را در مقایسه با مردان بپذیریم. هر چند که این امر نیازمند مطالعات بیشتری است تا معلوم شود که چگونه پیشرفت در ریاضیات تحت تأثیر اضطراب ریاضی و جنس قرار می گیرد.

 بدیهی است که دستاوردهای ناشی از چنین پژوهش هایی نتایج ارزشمندی را برای یادگیرندگان ، معلمان و برنامه ریزان آموزشی در ریاضیات فراهم خواهد آورد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی